(autor: JUDr. Klára A. Samková, PhD.)
Cílem většiny psychoterapií je
obnova uceleného člověka, jeho celkové osobnostní integrity. Na tomto principu
je založena celá Gestalt terapie, která vychází z principu ,,teď a tady“.
Pro další úvahu je nutno si podrobněji připomenout zásady Gestalt psychologie.
,,Teď a tady“ je vlastně jediné ,,dogma“, které tento druh terapie má.
Neslučuje se s kauzálním přístupem (nehledá příčiny), ani s přístupem
finálním (nehledá účel). Minulost a budoucnost si uvědomujeme – někdy dost
koncentrovaně – v přítomném okamžiku. Tím není řečené, že se nemůžeme
dívat zpět či dopředu – často je to dokonce nutné, ale i o tom se rozhodujeme
zase jen z pozice ,,teď a tady“. Člověk může pochopit a integrovat jen to,
co zažil. Osobní zkušenost je předpoklad i prostředek osobní změny.
Z těchto principů je zřejmé, že pachatel trestného činu nacházející se ve
stavu intrapersonální osamělosti, si v okamžiku páchání trestného činu
v podstatě dopřává Gestalt terapii, obnovuje vědomí, že ,,já“ není ,,ty“,
dostává se do kontaktu se sebou (s některou svou částí, již si právě
uvědomuje), nebo s okolím (s lidmi, rodinou, kulturou, jež si právě
uvědomuje), psychicky sceluje svoji osobnost a zažívá procit vlády nad svým
životem.
Existenciální osamělost označuje
nepřekonatelnou propast mezi člověkem a kterýmkoli druhým. Je to také
odloučenost mezi člověkem a světem. Podle Erika Fromma je osamělost prvotním
zdrojem úzkosti, přičemž být odloučený znamená být odříznutý, bez možnosti
využívat své lidské schopnosti. Hlavní obranou před hrůzou z existenciální
osamělosti je mezilidský vztah. Právě ten je nejenom nástrojem, který
existenciální hrůzu z osamělosti odstraňuje, ale je tím, jenž dává člověku
rozměr jeho lidství. Můžeme dokonce přemýšlet o tom, zda člověk jako jedinec
bez vztahů s vnějším světem je vůbec člověkem a zda takovýto osamělý život
má smysl. Martin Buber prohlašoval, že základním způsobem existence člověka je
vztah. Zakladatel humanistické teorie, Abraham H. Maslow, pak považoval neurózu
za deficitní onemocnění, pramenící z nedostatečného naplnění základních
psychologických potřeb. Těmi jsou bezpečí, náležení někam, identifikace, láska,
úcta a prestiž.
Člověk motivovaný růstem
(osobnosti) nevyžaduje neustálé uspokojování interpersonálních potřeb. Na druhé
straně nedostatkově motivovaný člověk komunikuje s druhými lidmi
z hlediska užitkovosti. Nedostatek lásky tedy vede ke vnímání druhých jako
ke zdroji nedostatkových statků, zejména materiální povahy. ,,Aspekty druhého,
které nesouvisí s potřebami hodnotitele, jsou buď zcela přehlíženy, nebo
považovány za iritující či ohrožující.“ Zde dochází k paradoxnímu jevu,
kdy nedostatek lásky v mezilidských vztazích mezi Romy a členy majoritní
společnosti vede k přehlížení skutečných potřeb jak členů majoritní
společnosti, tak romské komunity, přičemž obě tyto potřeby a jejich naplňování
jsou zcela opodstatněné. Vzájemná ne-láska tak vede nejen k ochuzení obou
komunit, ale i k pocitu ohrožení, a to vzájemně. Příčinou tohoto stavu je
skupinové myšlení znemožňující individualizaci vztahu a vznik kladného citového
angažmá – lásky – k tomu druhému.
Na první pohled je zřejmé, že ve
svém souhrnu si Romové hráze odolnosti proti stresu nevybudovali. Tento aspekt
je ještě zřetelnější, připomeneme-li si koncept tří osobnostních postojů
tvořící základ osobnostní odolnosti:
-
odpovědnost (závazek k sobě a k práci)
-
zvládání, zdolávání a pocit, že jedinec má pod
kontrolou své prožitky a činy
-
postoj, podle něhož změna představuje výzvu a je
chápána jako příležitost, ne jako ohrožení
Je zřetelné, že ani tyto tři
,,osobnostní postoje“ nejsou silnou stránkou Romů, neboť každou změnu nahlížejí
primárně jako přímé ohrožení, takže vlastní život a s tím spojené prožitky
a činy nemají vůbec pod kontrolou. Jejich odpovědnost k práci je významně
oslabena téměř neexistující zodpovědností k sobě samému. Vraťme se však ke
konstruktu psychického traumatu a pokusme se zjistit jednak jeho systémové
příčiny, jednak jeho rysy. Psychické trauma vzniká působením jednoho zážitku
nebo dlouhodobě trvající stresující situací vykazující následující rysy:
-
vnějškovost příčiny (trauma si nepřivodil
jedinec sám)
-
extrémní děsivost (můžeme mluvit o ,,bifurkačním
bodu“, kdy žádná z předchozích životních zkušeností v sobě
neobsahovala zárodek budoucího děje)
-
bezprostřední ohrožení života či tělesné
integrity
-
vytvoření pocitu bezmocnosti
Není-li možný ani útok ani útěk,
dochází k dezorganizaci jednotlivých komponent obvyklé odpovědi organizmu
na nebezpečí a tyto komponenty mají ve své bezúčelnosti tendenci přetrvávat
dlouho po skončení stavu skutečného ohrožení. Zde je potřeba zdůraznit, že
prožitá hrůza přináší fyziologické reakce, které jsou měřitelné.
Opakovanými traumatickými zážitky
dochází k určitým, exaktně měřitelným chemickým reakcím v mozku.
Dlouhodobé působení těchto látek, znovu a znovu zaplavující mozek, může vést
k trvalým změnám CNS; ty se posléze mohou jevit i jako určitý povahový
rys, ačkoliv jsou následkem uměle navozených fyziologických patologických změn.
Takovým ,,povahovým rysem“, který má svůj původ v opakovaných traumatech,
je přehnaná reakce na nebezpečí a zcela neadekvátní nepochopitelné reakce.
Stejné, jaké byly podstatou ,,mačetového útoku“ v novoborské herně. K tomuto,
na první pohled nepochopitelnému jednání Romů, je pak nutno přidat ještě jedno
vysvětlení: být obětí traumatu je tak vyčerpávající a zničující, že podstatně
lepší variantou pro kohokoli je trauma sám způsobovat. Dostáváme se zde
k teorii psychologických přenosů a protipřenosů, která již zcela přesahuje
rámec tohoto textu.
Zásadními rysy traumatizující
zkušenosti je neuchopitelnost a neuniknutelnost. V danou chvíli není možno
se spoléhat na zvládnutí situace rozumem, protože mozek prostě nemá uložen
žádné relevantní vzorce chování, nebo je tak rozrušen vzniklým stresem, že tyto
vzorce není schopen aplikovat. (Proto jsou vojáci cvičení drilem. Ve stresové,
život ohrožující situaci, není možné se spolehnout na rozumové zvládnutí
situace a je nutno spolehnout pouze na automatismy.) Neschopnost dát prožitku
nějaký smysl – odpovědět rozumně na otázku ,,proč“ – ničí možnost adaptace,
protože člověk v zásadě není schopen se adaptovat na něco, čehož smysl mu
unikl. Na koncentrační tábory se například nebylo možno adaptovat, bylo možno
pouze se pokusit najít nějaký způsob přežití. Trauma nemůže být ani
asimilováno, neboť ohrožuje základní představy, které má jedinec o světě a o
svém místě v něm, představy o sobě jako o integrované, hodnotné a nedotknutelné
bytosti. Trauma vede ke konstantnímu neklidu, k pocitu krajní opuštěnosti
a bezmoci. Způsobuje porušení vazeb a vztahů tak, že traumatizovaný jedinec
vnitřně osciluje mezi krajní izolací a touhou po silném ochraňujícím vztahu.
Žádné komentáře:
Okomentovat