sobota 15. března 2014

MYŠLENÍ RYCHLÉ A POMALÉ


(autor: Daniel Kahneman)

TATO KNIHA STAVÍ NA PŘEDPOKLADU, ŽE JE SNADNEJŠÍ ROZPOZNAT OMYLY JINÝCH LIDÍ NEŽ SVOJE VLASTNÍ.

heuristika
-          od racionality nás odchylují emoce (nejvýrazněji strach/láska/nenávist)
-          zkreslení (bias)

SYSTÉM1
-          rychlé/intuitivní nebo také automatické/expertní myšlení = heuristické (+vnímání a paměť) - intuici však nelze věřit, nevykazuje-li pravidelnost
-         vzhledem k tomu, že Systém1 pracuje automaticky, bude často obtížné se vyhnout omylům intuitivního myšlení
-          generuje dojmy, pocity a sklony, které se v případě, že je Systém2 schválí, přemění v postoje a úmysly
-          odlišuje překvapivé věci od ,,normálních“
-          opomíjí dvojznačnost
-          způsobuje haló-efekt
-          zaměřuje se na existující důkazy a ignoruje chybějící důkazy
-          má schopnost nastavovat očekávání a překvapení
-           vede člověka k tomu, že věci posuzuje dle toho ,,jaký z nich má pocit“ (tato ot. pak  nahradí racionální ot. ,,co si o tom myslím“)
-      nelze jej moc trénovat, lze se jen naučit rozpoznat situace, na které pomocí něj reagujeme

SYSTÉM2
-          pomalé/řízené/záměrné myšlení (nenalezneme-li odpověď v rámci rychlého)
-          do myšlení se zapojuje i tělo = napjaté svaly, zvýšený krevní tlak, tepová frekvence, rozšířené panenky
-          má na starost sebekontrolu

…… systémy navrženy Keithem Stanovichem a Richardem Westem

flow/stav plynutí  = pozornost bez námahy (stav, kdy se člověk soustředí na něco, co mu přináší uvolnění a zapomene na problémy/zapomene přemýšlet nad ostatním, např. při malování/rock climbing etc. ,,aktivní odpočinek“)

-          u lidí, kteří jsou kognitivně zaneprázdněni (Systém1), existuje také vyšší pravděpodobnost, že budou činit sobecká rozhodnutí, používat sexistický jazyk a provádět povrchní úsudky  (sebekontrola lidí typu skřivan se zhoršuje v noci, u sov je tomu naopak)
-          pokud jste se přinutili něco dělat, budete mít menší ochotu/sebekontrolu řešit další problém (tzv. ,,vyčerpání ega“)
-          toto vše je náročné na spotřebu glukózy mozkem (vysoký výdej energie jako např. při sportu, kdy sportovec během náročného běhu vyčerpá glukózu uloženou ve svalech)

,,Unavení a hladoví soudci mají tendenci se uchylovat ke snadnějšímu řešení, které znamená zamítnutí žádosti o podmíněné propuštění.“
-      únava možná, ale hlad nikoli, např. umělci před vystoupením často nejedí, koncentrují se atd., lze usuzovat, že vykonává-li někdo povolání, které jej opravdu baví, únava/hlad výkon neovlivní, je-li člověk nucen dělat něco neobvyklým tempem/něco, co nemá rád atd., výkon to ovlivnit může

Ot. zvýšení IQ pomocí trénování pozornosti (intuitivní vs. racionální myšlení)
 -          jedinci, kteří odpověděli na úlohu s míčkem špatně, jsou vznětlivější, netrpělivější a baží po okamžitém uspokojení (a priori využívají Systém1)

Logické úlohy typu pálky a květin ukazují na schopnost racionality mnohem lépe, než testy IQ (které se dají natrénovat).
-      tím pádem a budeme-li se řídit tímto principem, lidé, kteří uvažují Systémem2 mají daleko vyšší pravděpodobnost uspět při zkouškách na VŠ (Scio testy). Budou ale stejně úspěšní i v praxi?!

,,CHOVEJTE SE KLIDNĚ A MILE BEZ OHLEDU NA TO, JAK SE CÍTÍTE“ je opravdu dobrá rada, protože se pak skutečně můžeme začít cítit milí a klidní viz test s lidmi, kteří měli reagovat na kvalitu zvuku u sledovaných zpráv (ti, kteří kynuli souhlasným gestem, pak měli tendenci s obsahem zpráv souhlasit, ač se gesto týkalo kvality zvuku ne obsahu zpráv)
= tzv. PRIMING

idea peněz podporuje individualismus
-          neochotu zabývat se ostatními, záviset na nich a akceptovat jejich požadavky
idea náboženství (např. všudypřítomné sošky guru)
-          potlačuje spontánní myšlenky a nezávislé jednání (velký  bratr se stále dívá)
-          vzbuzuje nutnost chovat se lépe

Kognitivní snadnost
-       vyhodnocována Systémem1 (pakliže se něco jeví jako namáhavé, hodno zamyšlení, je to postoupeno Systému2 jako tzv. ,,Kognitivní vypětí“ měřené jednak aktuální hladinou úsilí a jednak množstvím neuspokojených požadavků)
-       ve stavu Kognitivní snadnosti ,,v pohodě“ má člověk sklon být povrchní, bezstarostný a intuitivní, naopak ve stavu Kognitivního vypětí je člověk ostražitý, podezíravý, vkládá více úsilí do toho, co dělá (bude se cítit méně příjemně, bude méně kreativní a intuitivní, ale zato bude dělat méně chyb)

Věrohodnost tvrzení
-       tištěný text bude vypadat věrohodněji, bude-li vytištěn modrým nebo černým písmem na  kvalitním podkladě (písmo se nebude v papíru ztrácet a nebude barevné)
-       formulování známých myšlenek okázalým jazykem je vnímáno spíše jako znak nízké inteligence a slabé věrohodnosti
-      zachovávat jednoduchost
-      rýmy dodávají hodnověrnost
-      uvádět zdroje, jejichž jména lze snadno vyslovit

ZAJÍMAVÉ
-       studentům byla zadána logická úloha, části z nich klasickým dobře čitelným fontem písma, části šedým a malým písmem, studenti, kteří měli úlohu zadanou hůře čitelně, se nechali méně zmást a na úlohu odpovídali lépe, než studenti, kteří měli zadání dobře čitelné (hůře čitelné zadání totiž mobilizovalo Systém2, takže byli řešitelé ostražitější a uvážlivější)
-      bylo zjištěno, že akcie snadno čitelného jména jsou více prodejné, než ty s krkolomným
-      špatná nálada zhoršuje předpoklad vykonávání intuitivních úkolů (špatná nálada/smutek ovlivňuje intuici Systému1, naopak zlepšuje výkonnost Systému2, protože budí ostražitost)
,,Dneska mám výjimečně dobrou náladu, takže můj Systém2 je slabší, než obvykle. Měl bych si dávat obzvlášť pozor.“

Máme tendence uvažovat kazuisticky (pomocí asociací) místo statisticky (ale to lze vytrénovat).
 -          lidi lze s větší pravděpodobností ovlivnit prázdnými sděleními typu reklama, když jsou unavení a vyčerpaní (Systém 2 je příliš líný)

Princip nezávislých úsudků (dekorelace chyb)
-       před poradou požádat účastníky o krátké sepsání podnětů a dojmů, protože běžná praxe otevřené diskuse dává příliš mnoho váhy těm názorům, které jsou řečeny jako první, a které jsou vyjádřeny asertivně, zatímco ostatní se již pouze ,,zařadí do fronty“

Efekt framingu ,,zarámování problému“ (způsob podání dané informace)
-        ,,Šance na přežití měsíc po operaci jsou 90%.“ (zní pro pacienta mnohem lépe, než: ,,Míra úmrtnosti během jednoho měsíce po operaci činí 10%.“)
Efekt ukotvení
-       např. když máme za úkol odhadnout zda Gándhí měl v době své smrti více než 114 let, tak bude náš tip jistě vyšší (např. 85 let), než kdyby ot. zněla opačně (odhadnout, zda měl Ghándí  v době smrti více než 35 let)
-       např. pověsíme-li k regálu se zbožím nápis, že bylo zboží zlevněno o 10% a max. počet kupovaných ks činí tolik a tolik, lidé budou mít tendenci u těchto věcí ,,na příděl“ kupovat více
-       při smlouvání, kdy prodejce nasadí ,,kotvu“ nehorázně vysoko, není na místě učinit stejně nehoráznou NÍZKOU nabídkou, ale povolat do zbraně jinou kotvu, např. pohrozit odchodem, nebo naznačit, že se v tom případě nehodláme nabídkou vůbec zabývat

kotva = stanovisko, ze kterého vycházíme při svých rozhodnutích (lze se pomocí ní vyvarovat zkreslení)

Úsudky proti logice
-          je Linda spíše bankovní úřednicí nebo bankovní úřednicí aktivní ve feministickém hnutí (1. varianta, 2. je méně pravděpodobná, protože bankovní úřednice obvykle nebývají feministkami, jsou emancipovanější, takže z hlediska pravděpodobnosti a i přes charakteristiku Lindy, kam by druhá varianta sedla, je správná první)
… pointou je, že přidáním detailů do tvrzení se zvyšuje jeho důvěryhodnost, ale snižuje jeho pravděpodobnost

Odměna za zlepšený výkon funguje lépe než trest za chybu/zhoršený výkon!!!
-          pozor na situace, kdy se po odměně výkon zhorší, může to vypadat, že ego žáka nabylo dojmu, že už je dobrý a tolik se nesnažil nebo si nedával pozor, ve skutečnosti se jedná spíše o REGRESI K PRŮMĚRU (autorem Sir Frances Galton), kdy máme tendenci chválit nadprůměrný výkon, který se ale příště nezopakuje (byl např. dílem štěstí/náhody)
-          stejně zavádějící je naopak trestání špatných výkonů, je logické, že po trestu si žák dává větší pozor a svůj výkon zlepší, ale většinou opět směrem k průměru (tzn. že jen zlepší zhoršený výkon – dostane se tak opět na nulu)
-          zkrátka a dobře, po špatném výkonu vždy následuje zlepšení, po dobrém zhoršení bez vlivu odměny/trestu

Výběrová řízení
Při setkání s cizím člověkem podvědomě hodnotíme jeho 1) dominanci 2) důvěryhodnost. Otázka, kterou máme řešit, zní, zda by uchazečka dobře zvládla tuto pracovní pozici. Ale zdá se, že tu odpovídáme na otázku, jestli byla dobrá u pohovoru. Neuchylujme se k substituci. Vybíráme-li kandidáta u pohovoru, stanovme si 6 vlastností/kritérií nutných pro tuto pozici. Poté ke každé z nich vymysleme jednu adekvátní otázku a systém bodování (např. 1-3). Skóre pak dá adekvátního kandidáta.

Jednotlivci se cítí být zbaveni odpovědnosti pokud vědí, že jiní lidé slyšeli stejnou žádost o pomoc také.
Neochota studentů odvodit konkrétní z obecného se vyrovnala pouze jejich ochotě vyvozovat obecné z konkrétního.

S větší pravděpodobností se něco naučíte, když budete překvapeni vlastním chováním a úsudkem, než kdybyste slyšeli překvapivá fakta o lidech/od lidí obecně.

Většina kupujících a prodávajících ví, že mají stejné informace - k výměně akcií dochází tedy primárně proto, že mají odlišné názory.

Experti jsou nakonec taky jenom lidé. Jsou oslněni vlastní brilantností a nesnášejí, když se spletou. Lékaři trpí většinou přehnanou sebedůvěrou, v rámci které se např. při diagnózách na IE mohou snadno splést. Podporují je v tom nepřímo i jejich pacienti, protože lékař, který dá najevo váhání, se může jevit nekompetentní - riskuje ztrátu pacienta - toto se projevuje v medicíně více, než v kterékoli jiné profesi.

Matematická vzorce bývají přesnější než úsudky (je-li k dispozici vzorec, měli bychom jej upřednostnit).

K získání dovednosti šachového mistra a schopnosti ,,číst" šachovnici je třeba  6 let tréninku 5 hod. denně.

Chudí lidé vnímají obdrženou malou část peněz jako snížení ztráty, nikoli jako zisk.

Dlouhodobý úspěch vztahu závisí mnohem více na schopnosti vyhnout se negativnímu, než vyhledávat pozitivní. Stabilní vztah vyžaduje, aby dobré interakce svým počtem převýšily špatné alespoň v poměru 1:5. Všichni víme, že léta trvající přátelství lze rozbít jedním nešťastným krokem.

Nejjednodušším způsobem jak zvýšit osobní štěstí, je kontrolovat využití svého času.

Pro osvojení dovedností je nutné mít k dispozici standardní opakující se prostředí, dále dostatek možností k procvičování a konečně dostatečně rychlou a jednoznačnou zpětnou vazbu ohledně správnosti našich úvah a akcí.

POJMY
BELADONA = substance z rulíku zlomocného, která roztahuje zornice (žena s roztaženými zornicemi na fotce je pro muže atraktivnější)
KAUZALITA = příčinnost
KREATIVITA = asociativní paměť,  která nadprůměrně dobře funguje
Muller-Lyeova iluze = čáry

ZÁVĚR
Lidé spoléhají na omezený počet heuristických principů, které redukují složité úkoly ohodnocení pravděpodobnosti a předvídání hodnoty na jednodušší úsudkové operace. Obecně jsou tyto heuristiky dosti užitečné, ALE někdy vedou k významným a systematickým chybám.

Žádné komentáře:

Okomentovat