(autor: Marián Béreš)
,,Všechny důležité bitvy jsou
vyhrány dávno předtím, než se reálně uskuteční.“ (čínský vojevůdce Sun Tzu)
Systémy a jejich chápání
,,Když chceš být úspěšný v jakékoli činnosti,
je třeba pochopit systém této činnosti. V nejlepším případě jej sám
vytvořit.“
-
např. stát je
systém, firma je systém, škola je systém, rodina i partnerský vztah jsou
systémy
-
aby mohl
systém fungovat, určují lidé (v jeho čele) pravidla
-
moudrých znalostí
lze dosáhnout studiem, jak lidé jednají a historie
-
jestliže
chcete pochopit fungování jakéhokoli systému, podívejte se na lidi, kteří jej
ovládají - ,,Jaký pán, takový krám“ (nedívejte se na čísla, data, výnosy, ty
jsou jen výsledkem fungování lidí)
-
při
rozhodování vždy převyšují osobní motivace a touhy lidí, proto je hloupost
volit nevyrovnané politické osobnosti (rozhodují subjektivně vzhledem
k vlastním motivacím)
-
lidé, kteří
dokázali vystoupit na vrchol (pyramidy) a získat přehled už vědí, že dokáží
vystoupit na další (na rozdíl od těch, kteří na něj byli dosazeni)
Pozn.: Je
dobré znát sebe, jak působíme vně na lidi, čím je přitahujeme nebo naopak odpuzujeme
(tón hlasu, gesta, mimika - důvěru vyvolává asertivita).
Komunikace – zdroj všech úspěchů i problémů
-
nejlepší
manipulátoři umějí zdatně komunikovat
-
99% problémů
vzniká díky špatné komunikaci (chybí komunikace otevřená a bez postranních
úmyslů)
-
důležité
dovednosti (komunikace, týmová spolupráce, leadreship, plánování, obchod, MKT,
partnerské vztahy, výchova dětí, koučování, škola, sportovní klání, manipulace
- vždy jsou zde zastoupeny dvě strany)
-
lidé mají
tendenci hodně problémů vnímat příliš subjektivně a dle toho se chovat (např.
podrážděně a tím negují případnou reakci ALE vzhledem k poměru okolností
v některých těchto situacích není ani potřeba chovat se jinak, je důležité
umět analyzovat, kdy je to nutné/přínosné, a kdy je možno dát průchod své
přirozenosti před přetvářkou)
Osobnost
člověka
-
70% naší
osobnosti je dáno genetickou výbavou (ve většině případů tak budeme fungovat do
konce života)
-
30% výchovou
a okolím
… tzn., že veškeré snahy přinutit někoho dělat
něco jinak musejí vycházet z respektování jeho přirozeného typu, jinak se
po čase vrátí k předešlému (knihy o tom ,,Jak se změnit“ jsou tak vlastně
manipulací, jdou proti naší osobnosti - nefunguje to)
-
i kdyby se
člověk snažil změnit, může tak učinit pouze ze 30%, protože DNA se zatím měnit
nedá (snaha o změnu musí být pouze v rámci osobnosti člověka – měníme-li
se jen kvůli okolí, je to špatně)
Typologie a psychologické preference
-
prvním kdo použil
typologii, byl řecký lékař Hyppokrates v 5. stol. (žluč, černá žluč, krev,
hlen), vycházel z poznatků 5 tis. let staré ajurvédy, která dělí člověka
jen do tří skupin (kapa/sliz, pitta/žluč, váta/vítr)
kapa - shovívavý, uvolněný, nelže, laskavý, miluje život, má mnoho energie,
sílu
pitta - pořádkumilovný, rozhodný, energický, žárlivý, snadno se rozzlobí,
středně energie i síly, náladový
váta - rychlý, proměnlivý, popudlivý, ustrašený, povrchní, náladový
Cholerik/žluč
= výbušný ale spolehlivý v názorech/hodnotách
(nesnáší, když mu je někdo vytýká a brání je), prožívá hluboce a rychle
(problémy i radosti prožije od srdce a upřímně, ale po vyřešení se k nim
nevrací)
Melancholik/černá
žluč
= labilní, má rád klid a soukromí, rigidní, pesimistický,
depresivní, prožívá hluboce a pomalu (vše si moc a dlouho bere - může ho cokoli
rozesmutnět), navenek má střízlivé reakce, uvnitř vše dusí a hluboce prožívá
Sangvinik/krev
= ,,normální lidé“, společenští, bezstarostní,
optimističtí, činorodí, vyrovnaní, ale emočně a názorově nestálí (moc možností,
moc podnětů a nadšení), bývá schopným vůdcem (přirozená autorita, netvoří o
sobě pochybnost, nemá ani potřebu si něco dokazovat), prožívá povrchně a krátce)
- nic se ho příliš nedotkne, umí se navenek radovat i smutnit, ale dlouhodobě
to v něm nezanechá následky (je sám sobě stabilní), co vyřeší, k tomu
se nevrací
Flegmatik/hlen
= obezřetný, rozvážný, spolehlivý, vyrovnaný,
lhostejný, umí se ovládat (nezapojuje emoce), bývá výborným podřízeným, prožívá
povrchně a pomalu (přijímá věci tak, jak jsou), ale nezapomíná (něco uvnitř něj
si vytvoří daný vztah k člověku a takový na něj bude mít náhled i po čase)
+ Myers Briggs MBTI – typologie dle matky a dcery
(16 typů, využívají hlavně personalisté)
Psychologické preference podle Junga
-
Švýcar,
psycholog, přítel Freuda
-
informace
přijímáme buď pomocí smyslů (grafy, čísla, důkazy, hmatatelné podněty, věci
z praxe) nebo pomocí intuice (většina populace je smyslového vnímání)
- extrovert
-
využívá
vnější energie, kterou proměňuje na tu, co zase vydává
-
vztahy na
mnoha úrovních, potřebuje publikum
-
přijímají
info INTUITIVNĚ protože i jejich tok energie přichází zvenčí
-
orientovaní
na budoucnost
-
úspěšnější,
ale jsou i jedinci, kteří mají naopak hlavu v oblacích
- introvert
-
vede vnitřní
dialog, jde do hloubky, zpravidla jen několik přátel
-
přijímají
info smyslem, vše analyzují, promýšlí a chtějí vše pochopit do hloubky
(zajímají je výsledky, plnění cílů)
-
orientovaní
na přítomnost a minulost
-
běžný
pracující lid, který se rozhoduje srdcem (manipulovatelní sladkými řečmi, proto
je tolika z nich spíše pracujícími namísto podnikateli, totéž platí i ve
vztazích, kdy dávají lidé přednost srdci, proto tolik rozvodů)
… poměr obou se ustaluje kolem třicítky
Barevná typologie
-
pochází
z ajurvédy (s tím souvisí aura)
-
dle pojmů,
které si u barev vybavíme, jim přiřadíme vlastnosti (např. červená-korida)
červená (evokuje: agresivita, adrenalin, zabíjení,
ovládání, akce, výzva, boj, rychlost, drzost, image, design, nadřazenost)
žlutá (evokuje: slunce, teplo, jas, spaluje,
životodárné, citrón-kyselost)
modrá (evokuje: moře, melancholie, uklidnění,
tradice)
zelená (evokuje: tráva, rozlehlost, uklidnění,
všude, opora, klid, disciplína, podřízenost, zapadnout)
a)
MYSLITEL
(25-30% populace)
-
modrý
-
introvertní,
přijímá informace pomocí smyslů (čísla, grafy, fakta) - velmi racionální, žije
přítomností sem tam i minulostí, rozhoduje se analýzou
-
snaha o
dokonalost, přesnost, preciznost, konzervatizmus, orientace na praktičnost a
detail, nepotrpí si na výstřelky v módě
-
nesnáší
chaos, upřednostňuje klid domova, méně mluvný, nespolečenský
-
snaha o
dokonalost je největší brzdou (ve světě není nic dokonalé a tito lidé se
s tím nedokáží smířit - stále hledají)
-
strojový
chlad (říká se často, že jsou více stroji, než lidmi), neemoční, naprogramováni
na nejlepší možný výsledek, rádi manipulují
-
bývají páteří
podniku, účetní, právníci, programátoři, vědci, ale také skladatelé, malíři,
sochaři
-
perfektní
tam, kde je důležitá orientace na detail
-
jeho strach:
,,neudělat chybu“
-
perfektní na
zpracování dat a jejich využití, ale chybí mu rozhodnost udělat riskantní kroky
(bojí se chyb, čímž je paralyzován)
-
hlavní heslo:
přesnost/dokonalost
-
velký smysl
pro detail, plánuje do posledních detailů, samotář, čísla/analýzy takřka denně,
zábava je zbytečnost, která odvádí pozornost, jako vůdce má pevnou
ruku/respekt, ale necítí se tak dobře, jako rodič - pedant/komínky/plány,
obrovský smysl pro povinnost a disciplínu, popisuje čísly/fakty, prvotní je
cíl, oblečení konzervativní, neobvyklý úsměv, rád soutěží ale jen v mysli,
víra v osud
-
jak poznat
myslitele (tmavé konzervativní funkční oděvy, tvář bez mimiky, kontrolovaná
gesta, drží si osobní zónu, strnulý, pomalejší, tvrdé podání ruky a la
,,drtič“)
-
CV
(strukturované, strohé, vše úhledně srovnáno do sloupečků, technické/odborné
výrazy, bez průvodního dopisu/když tak jen strohý úvod, slovník: přesnost,
dokonalost, čísla, fakta)
b)
PODPOROVATEL
(40-50% populace)
-
zelený
-
introvertní,
vyrovnaný, orientovaný na přítomnost, potřebuje fakta, aby porozuměl, rozhoduje
se na základě emocí
-
klidná síla,
pečující, hodně orientovaný na lidi a jejich pocity (empatický, dobrý
vyjednavač), výborný posluchač, smysl pro povinnost a službu, dokáže věci (leč
pomaleji) dotáhnout do zdařilého konce
-
neradi
přebírají odpovědnost, milují stabilitu a jistotu, nesnáší změny, často
upřednostňují ostatní před sebou samými a na to také doplácejí (ustoupí, aby si
zachovali klid a spokojenost)
-
ovlivnitelní,
zneužitelní
-
jeho strach:
,,změna“
-
hlavní heslo:
,,ať mám klid a všichni jsou spokojeni“
-
sleduje
detaily, moc neplánuje, a když, tak srdcem, týmový hráč, čísla/analýzy bere
s rezervou, zábavou pokec/něco klidnějšího, neradi jsou vůdci, jako rodiči
laskaví a klidní, výrazný smysl pro povinnost, popisují čísly/emocemi, na prvním
místě lidé, hodně přátel (vrby), na módu nedbají, úsměv přes slzy, neradi
prezentují a vystupují na veřejnosti, věří v osud
-
je jich
nejvíc = nejstabilnější složka, na níž stojí společnost (tradiční,
konzervativní)
-
nejsnadnější
způsob jak namotivovat podporovatele jsou řeči o tom, jak jsou důležití, jak
vše zvládnou (na konci setkání jsou tito lidé ochotni společně
zpívat/tancovat), jejich vnitřní svět je ale nastaven tak, že po skončení
,,akce“ sklouznou zpět do pohodlného světa jistot
-
z jejich
řad také většina věřících
-
jak poznat
podporovatele (styl a la tržnice, na oblékání jim nezáleží, nepřirozený ale
klidný úsměv, někdy ustrašený výraz, minimum gest, udržují si osobní zónu,
obličej neupravený, účes spojený s masami nebo úlet, spíše shrbený postoj,
podání ruky a la leklá ryby)
-
CV (předloha
stažená z netu, většinou jen základní info, myslí totiž, že vše podstatné
řeknou při pohovoru, nepřipojují průvodní dopis - nechápou jeho význam)
-
slovník:
stabilita/spolupráce/klid/pomoc/tým/spokojenost
… PODPOROVATEL A MYSLITEL si dobře rozumí díky své
introvertní povaze a schopnosti věci analyzovat, neprojevovat se příliš navenek,
nepotřebují publikum, orientují se dle toho, co je ,,uvnitř“ (v duši) ne na
povrchu, oba jsou konzervativní, v populaci je těchto lidí většina, proto
se některé věci odehrávají tak, jak se odehrávají (volby, média atd.),
v této skupině je hodně sebevražd (podporovatelé bývají často citově
raněni a nedokáží se přes to přenést, myslitelé jsou zase zklamáni
nedokonalostí světa)
c)
SOCIALIZÁTOR
(15-20% populace)
-
žlutý
(veselost, slunce, energie, otevřenost)
-
nejvíc
orientován intuicí, informace přijímá zvnějšku
-
více, než
výsledek, ho zajímá, co tomu řeknou lidé
-
optimisté,
extroverti, jsou rádi středem pozornosti, vtipní, přesvědčiví, dynamičtí, někdy
však až otravní, drzí, indiskrétní, vlezlí, neskonalý um improvizace
-
orientováni
na budoucnost, avšak neradi plánují (život jako na horské dráze), žijí často
jako bohémové bez smyslu pro tradice
-
baviči,
obchodníci, kreativci, herci
-
pro
společnost velmi potřební (povzbuzující, dodávají optimismus, fakticky je jich
ale málo)
-
rádi
manipulují (ale jejich hlavním cílem je pobavit, zaujmout, ne někoho někam vmanipulovat
za určitým cílem)
-
dokáží hrát
různé role (přetvařovat se) jen, aby se ostatním zalíbili
-
jeho strach:
,,ztráta akce“
-
nezajímá se o
detaily, plánuje obecně a v krátkém časovém horizontu, týmový hráč, ale
rád vyniká, o analýzy/čísla se nezajímá, nikdo je nebere vážně (nejsou
přirození vůdci, stojí pouze v čele legrace)
-
hlavním
heslem: ,,ať si každý dělá, co chce“
-
zapomínají na
povinnosti, popisují obrazně a příběhově, cílem pobavit, hodně přátel (stále
noví), extravagance v módě, přirozený úsměv, prezentují ve stylu show,
nevěří v osud
-
na rozdíl od
aktivních direktorů, socializátoři ke kariérnímu postupu přistupují pasivněji -
obvykle na příležitosti čekají, ale nebojí se jich využít jako
myslitelé/podporovatelé (v tomto čekacím mezidobí se všem snaží ukázat co jsou
zač)
-
jak poznat
socializátora (extravagantní, výrazné boty, rychlé pohyby, výrazná mimika,
upřímný úsměv, upravený obličej, velmi blízký kontak - naopak často narušují
osobní zónu ostatním, stisk oběma rukama/podání obou rukou)
-
CV (nemají
strukturu, psány na více stranách, barvy, většinou nepíší motivační dopisy a
snaží se vše vecpat do CV, používají slova jako akce/zábava, pomoc/vzletná
slova/příběhy)
d)
DIREKTOR
(5-10% populace)
-
červený
(rychlý, agresivní, odvážný, miluje výzvy, rozhodný, tvrdý, logický,
manipulativní, sebestředný, nízká orientace na lidi, vysoká na cíle ,,jde přes
mrtvoly“)
-
extrovertní,
orientovaný na budoucnost, informace přijímá intuitivně, ale rozhoduje se na
základě logiky
-
jedni
z nejúspěšnějších lidí
-
rád dává
najevo úspěch/bohatství, plánovitý, nesnáší nudu, neumí si ,,oddechnout“/nicnedělat
(vidina chaloupky někde na samotě v horách je vyvádí z míry)
-
snaží se
proniknout do podstaty věcí, aby je lépe mohl využít pro sebe
-
jeho strach:
,,neztratit kontrolu a moc“
-
v mladším
věku problémy mluvit (strach z neúspěchu), propadají depresím, když se
jejich vysoko postavené cíle nedaří plnit (sami se pak považují za neschopné,
ač okolí je tak nevnímá, protože přesto dokázali víc, než ostatní)
-
hrají role,
aby dosáhli cílů, dokáží perfektně ovládat ostatní (největší manipulátoři ze
skupiny) nebo naopak často dostávají
nálepku ,rebel/nezávislý“, jsou jediní, kteří dokáží pochopit podstatu
,,systému“
-
k rozhodování
potřebuje pár hlavních detailů, plánuje vize na příští roky, individualista,
ale pro splnění cíle se stává teamovým hráčem, analýzy + čísla využívá jen,
hodí-li se k dosažení cíle, přirozený vůdce, nejlepším relaxem soutěže,
jako rodič vychovává vůdce, pravidla respektují jen, když se jim hodí, popisují
kombinací logiky a příběhu, vše orientováno na cíl, málo přátel (pečlivě si
vybírá), ctí poslední módu a značkové oblečení/klíč k úspěchu, úsměv
politický, dobří prezentátoři, život je výzva, každý strůjcem svého osudu
-
jak poznat
direktora : moderní styl, elegantní/luxusní nebo naopak velmi nezávislý oděv
(potřeba se odlišit), přirozený úsměv (i v očích), ale mimika kontrolovaná,
upravený zevnějšek, ponechávají si odstup, ale ty, kterým důvěřují si pustí
k tělu, rychlá a důrazná chůze/vyrovnaný postoj, pevný stisk (ukazují kdo
je vůdce) - ti, kteří upřednostňují nezávislé oblečení tím mohou dávat najevo,
že už se dostali tak daleko, že nepotřebují materiální symboly úspěchu (dokáží
ovšem zahrát každou ,,roli“, zejména kvůli dosažení výsledku, žádná jiná
osobnost to neumí - na rozdíl od socializátorů, kteří ani nemají potřebu někoho
ovládat a někam se drát)
-
CV
(strukturovaný, výčet úspěchů min. na 2 strany, klíčová slova zvýrazněná kvůli
podtržení důležitosti, úspěchy seřazeny od největších, často píší motivační
dopisy, protože vědí, jak jsou důležité – odlišit se/zaujmout, klíčová slova:
úspěch, dosáhl jsem, budoucnost, vize, zisk, komunikace, teamový duch)
… oba typy SOCIALIZÁTOR i DIREKTOR dokáží skoro
vždy vidět světlou budoucnost, dokáží ,,dávat energii“, kreativní, nositeli
pokroku a nových myšlenek, nikdy tzv. ,,neusínají na vavřínech“ a nespokojí se
s dosaženým stavem
KVATDRANT (jak se k sobě jednotlivé typy
hodí)
-
myslitel (+ direktor
nebo podporovatel)
-
direktor
(+myslitel nebo socializátor)
-
socializátor
(+direktor nebo podporovatel)
-
podporovatel
(+sociálizator nebo myslitel)
racionalita, orientace na výsledky (horní
polovina)
MYSLITEL / DIREKTOR
PODPOROVATEL / SOCIALIZÁTOR
emoce, orientace na lidi (dolní polovina)
… mnoho lidí neví, do které skupiny se zařadit, že
něco jiného cítí a něco jiného je skutečností
-
většina
profesorů/učitelů se pohybuje v levé části (myslitel/podporovatel); dále
hodně žen a teoretiků, podle toho také vypadá výuka (memorovat, nevyčnívat, moc
se neptat), která často jednotlivé typologie potlačuje - proto se pravé JÁ
mnohých lidí probouzí až kolem puberty (celou dobu jim bylo něco vštěpováno a
podstrkováno)
-
kol 30 roku
života také spousta lidí mění zaměstnání/postoje (toto období by mělo hraničit
cca. kol 33 let), tzn. uspokojili materiální JÁ a začínají žít více duchovně,
mnozí direktoři/socializátoři, kteří tak zakládají rodiny kol 30 roku života
jsou pak v tomto směru více svázáni rodinou (není už moc prostoru pro
naplnění JÁ)
-
trend je
takový, že lidé zakládají rodiny až kol 30, ale podporovatelé/myslitelé spíše
ctí tradice a chtějí rodinu i dříve
-
myslitelé,
direktoři (80% mužů, 20% žen)
-
podporovatelé,
socializátoři (80% žen, 20% mužů)
-
pozor na
mobbing (rozdílné typy mají tendenci sebou manipulovat a využívat přízně
partnera)
KOMUNIKACE
-
rovný rovného
si hledá (direktor si nejlépe v komunikaci rozumí s direktorem,
podporovatel s podporovatelem atd.), tito lidé se vždy v davu najdou,
je to jakási chemie
-
z dlouhodobého
hlediska však každý má svůj svět a časem se budou snažit jeden druhého přesvědčit
o své pravdě (souboj ega) - socializátor přeci nebude tleskat socializátorovi,
když sám potlesk očekává
-
u direktorů
je setkání ještě zajímavější (uznávají se totiž jen tehdy, mají-li se jeden od
druhého co učit)
-
komunikace
,,rovných“ tak časem může přerůst buď v nudu nebo střet zájmů, proto je
dobré, aby si protějšek hledali v jiné emoční rovině (racionálně
orientovaný direktor v emocionálně orientovaném socializátorovi, nikoli ve
stejně racionálně orientovaném directorovi)
-
emoční
roviny: socializátor/podporovatel (emocionální), direktor/myslitel (racionální)
-
někdy
existuje mylné domnění, že si nejlépe rozumějí lidé se společnými cílI (na
výsledek orientovaný myslitel+direktor a na lidi orientovaný
socializátor+podporovatel) = chyba, protože ke stejným cílům vede různá
motivace/prostředky (např. myslitel se nemusí ukazovat v nejmodernějších
hadrech na party, aby získal nové zákazníky pro projekt, na rozdíl od
direktora)
-
proto např.
kombinace direktor+socializátor je ideální (oba čekají obdiv, ale každý za něco
jiného - rozumějí si, ale nepletou se do
cesty), naopak podporovatel+myslitel si zase rozumějí ve vnímání vnitřního
světa (oba stabilní, konzervativní, jeden může v klidu přesvědčovat o své
jedinečnosti, druhý naslouchat a být oporou)
-
JEDNÁ SE O
PŘIROZENÉ KOMBINACE (zejména
v partnerských vztazích)
VZTAHOVÉ
KOMBINACE
a) přirozené
-
mají emočně
stejně vyrovnané děti (např. kombinace introvertního podporovatele a
extrovertního direktora plodí emočně labilní rozpolcenou osobnost)
DIREKTOR
+ SOCIALIZÁTOR
-
optimisté,
orientace na budoucnost, mají rádi publikum, energičtí, milují adrenalinové
sporty a výzvy, perfektní prezentátoři (využívají mimiky)
-
neshody
v plánování, orientaci na výsledek a výchově
-
dítě: snaha
něco dokázat, ale v honbě za výsledky velmi lidský, otevřená a přátelská
vyrovnaná osobnost, vhodně si rozvrhne dobu mezi prací/studiem/povoláním, má
dostatek energie vše dotáhnout do konce, častokrát se mu stává smyslem pomáhat
lidem
MYSLITEL
+ PODPOROVATEL
-
introvertní, pomalejší/klidnější tempo, upřednostňují
stabilitu a jistoty, potřebují grafy/čísla/fakta, konzervativní
-
neshody
v plánování, orientaci na výsledek a výchově
-
dítě:
introvertní, hloubavé, vyžadující pravidla, ale ohleduplný, dobrý podřízený,
častěji je tato kombinace u mužů než žen
(u muže převažuje myslitelská fce., u ženy pak podporovatelská)
b) doplňkové
DIREKTOR
+ MYSLITEL
-
ideální kombinace
v podnikání (společný cíl - direktor projekt vymyslí/vytvoří
vizi/slogany/produkty, kdežto myslitel vše spočítá/analyzuje/připraví
podklady), oba mají tendenci zapomínat na podstatnou složku úspěchu (na lidi)
-
analýzy jsou
důležité pro business, výchova dětí musí mít řád, přátele si pečlivě vybírají
-
neshoda
v zábavě/detailech/rozhodnosti/užití intuice/oblečení/extroverze vs.
introverze
-
dítě: rázný,
málo přátel, chorobná orientace na výsledek bez pocitů ,,stroj“ (v armádě,
mnohé hlavy států, diktátoři), pakliže pochopí, jak jsou pro ně lidé
v dosažení cílů důležití (převažuje-li direktor), mohou se stát velmi
úspěšnými
PODPOROVATEL
+ SOCIALIZÁTOR
-
orientace na
lidi
-
neshody
v zábavě, smyslu pro povinnost/pořádek, dotahování věcí do konce,
oblékání, sebeprezentaci
-
dítě: trošku schizofrenní,
na dvou emočních rovinách, v práci úslužní, ale jak přijdou domů, promění
se v baviče nebo naopak (až 80% žen)
c) protikladné
-
jejich dítě
je pak jen obětí výstřelku rodičů
-
v partnerských
vztazích zcela nepoužitelné, neplatí to ovšem u teamové spolupráce
-
jedinou
výjimkou jsou snad direktoři, kteří pro sebe z protikladu dokáží vytěžit
maximum (i z dlouhodobého hlediska), nicméně i tak není vhodné riskovat
rozpolcený partnerský vztah)
MYSLITEL
+ SOCIALIZÁTOR, DIREKTOR + PODPOROVATEL
-
zpočátku je
pojí obdiv nebo snaha se z lásky pro druhého změnit, ale to jde proti
přirozené osobnosti
Spousta lidí to tedy řeší podvědomě ,,šalamounsky”.
Vyberou si fyzicky protikladného partnera pro doplnění, aby měli silného
potomka, ALE zároveň je jejich partner charakterově podobný v určitých
aspektech (extrovert si vybere extroverta). TAKOVÉ PÁRY MAJÍ NEJSILNĚJŠÍ
POTOMKY A DLOUHOTRVAJÍCÍ VZTAHY.
d)
více
kombinací v jedné osobnosti
-
tito lidé
jsou pro ostatní nepředvídatelní, v téže situaci jsou schopni užít
několika řešení, mohou za to geny a výchova (nevědí jak žít/jak se chovat,
prožívají peklo, které buď končí frustrací, nebo rozpolcenou osobností, což
pociťují více ,,řešící“ ženy, než muži ,,neřešiči“), ženy chtějí být dokonalé
ve všem, co považují za důležité, dostávají se tak do pozice myslitelů, což je
vede k sebepodceňování, že nejsou dokonalé
Firemní pyramida
-
lidé
směřující nahoru musí na vrchol nejprve dospět, aby pochopili, jak celá
pyramida funguje (největší problémy jsou proto s těmi, kteří byli na své
posty dosazeni, zatímco předtím po celou dobu fungovali dole)
1. DIREKTOR/král
2. SOCIALIZÁTOR/šašek
3. MYSLITEL/rádce
4. PODPOROVATEL/poddaný
Maslowova
hierarchie potřeb a osobnosti
DIREKTOŘI (vrcholek pyramidy – seberealizace)
SOCIALIZÁTOŘI (sebeúcta)
MYSLITELÉ (ocenění skupiny)
PODPOROVATELÉ (spodek pyramidy - příslušnost ke
skupině, potřeba bydlení a bezpečí, základní biologické potřeby)
-
většina
podporovatelů/myslitelů nemá k postupu na vrchol dispozice, snaží se tedy
vynikat alespoň v užším okolí, což často vede k manipulacím
-
direktoři
v rámci seberealizace již nepotřebují nikomu nic dokazovat, jejich touhou
je přinést ostatním co největší přínos, tito lidé se snaží porozumět příčinám
fungování světa, nalézt smysl života (sem dorazí i mnoho podporovatelů, kteří
jsou orientováni na pomoc nejvyššímu počtu lidí nebo jsou hodně duchovně
založeni a dávno pochopili, že materiální svět je jen pozlátko - obrací se
proto k jiné cestě a stávají se také direktory s touhou pomáhat)
Dědičnost
-
to jak kdo
podědí geny, je otázkou toho, které dítě se narodí jako první
-
když se
narodí první dcera, dědí většinu genů po otci, když se narodí první chlapec,
dědí většinu genů po matce
-
v rodině,
kde se narodily dvě dívky, zdědila prvorozená geny otce, druhorozená geny matky
(podobně u chlapců - první po matce, druhý po otci)
-
když se
narodí rozdílná pohlaví - syn/dcera, skoro pokaždé zdědí první osobnost geny
opačného pohlaví (syn po matce, dcera po otci)
-
když dívky
dědí geny po otci, dochází k situaci, že se žena snaží vyrovnat svému otci
a dokázat, že ho předčí, tím se
nevědomky dostává do sféry, která patří mužům a snaží se jim konkurovat
-
právě zde lze
nalézt odpověď na to, proč některé dědi na dálku ,,bojují“ se svými rodiči a
snaží se vyrovnat s komplexy (většinou bojují ženy se svými otci a muži se
svými matkami)
Koučink
-
drtivá
většina lidí nepotřebuje při sezení rady, spíše se chce jen vypovídat, a když
žádají o radu, tak jen proto, aby si něco potvrdili, jinak je lepší se ptát, jak
by co udělali, protože poté bude rozhodnutí jen na nich
Sestavování
teamů/business
-
team o 8 lidech
(direktor, 1-2 socializátoři - maximum, aby se ještě dalo vůbec pracovat, jsou
zde kvůli dobré náladě a kreativním myšlenkám, 2-3 myslitelé kvůli detailům,
zbytek podporovatelé)
-
u prodejních
teamů je to jiné, často bývají složené jen z direktorů a socializátorů
(výjimkou jsou teamy, kde je vyžadována odbornost př. lékaři), je dobré zde mít
soutěživé osobnosti
-
krizové teamy
potřebují spíše direktory a myslitele
-
direktor
(mozek/koordinátor), myslitel (specialista, dotahovač, kontrolor, koordinátor),
podporovatel (realizátor, teamový pracovník), socializátor (formovač,
vyhledávač, PR)
-
hodně
direktorů se však chytne do pasti firem, kde pracují na výkonných postech a
využívají benefitů, které by
v podnikatelské sféře neměli, ale např. za cenu hypoték a frustrace
z nevyužitého potenciálu
zaměstnanci 75% populace (neziskovky - podporovatelé)
živnostníci 20% (myslitelé, podporovatelé)
majitelé firem 4% (direktoři, socializátoři)
investoři 1% (reálný vliv na zákony, lobování -
z řad direktorů, myslitelů)
Pozn.: Při obchodní schůzce zásadně stavět laťku o
něco výš, než lze získat a poté smlouvat.
Média a
manipulace
-
média
přinášejí cílené myšlenky nebo vyzdvihování úspěchů či negativní zprávy (cílem
vyvolání závisti, strachu, pocitu bezmoci), účelem je zachování poslušnosti,
odhánění myšlení od podstatných problémů poukazováním na ty zástupné, udržet pracující/nebouřící
se lid, zábava)
-
heslem médií
je: ,,zapomeňte na svůj život, žijte jej v klidu, tady máte program a
zítra zase hezky do práce“
-
když si pak
člověk uvědomí, co vše mu média podsouvají, ani se nediví, že společnost vypadá,
jak vypadá
-
např.
telenovely jsou záměrně vyumělkované tak, že bolestně lidem připomínají jejich
nehezký život, který je kompenzován právě jejich sledováním (cílem únik
z reality, pohodlnost)
-
např.
v reality show (zůstávaly vždy šedé myši, které si uměly dupnout, ale založením
byly spíše introverti - masa se s nimi nejvíce ztotožnila), direktoři
reality show také sledují, ale zpravidla nehlasují (přeci nebudou dávat svůj
hlas někomu, kdo je úspěšnější)
-
masová média
tak nejvíce sledují podporovatelé a hned za nimi socializátoři (aby byli in),
poté myslitelé (často jen vybrané odborné pořady) a nakonec direktoři, kteří TV
nesledují vesměs vůbec (vybrané pořady si stáhnou)
-
myslitel
(kvízy, populárně-vědecké programy, detektivky, discovery, telenovely, starší
filmy, odborné časopisy, jazz, klasická hudba, básnické sbírky), podporovatel
(TV noviny, masové pořady, komedie, akční filmy, bojovky, filmovou klasiku,
bulvár, telenovely, soutěže, červená knihovna, pop music), direktor (internet,
zajímavé filmy a pořady o úspěšných lidech, burzovní zprávy, odborné čsp.,
detektivky, psychologické filmy, dobré komedie, jazz, thrillery, CV slavných
lidí, literatura o úspěchu), socializátoři (jen pořady o celebritách, komedie,
sportovní přenosy, spíše nečtou, poslouchají nejnovější hudbu, surfují po netu
a hledají zábavu/akci)
jak jsou řazeny zprávy:
-
nejdůležitější
nejsou ty nejpodstatnější, ale mají za cíl vyvolat vzrušení/strach
-
pozitivních
je výrazně méně (na nejnižší pudy zabírají vraždy, honičky, tragédie)
-
na konec
zpráv se zařazují pozitivní momenty (zvířátka, svatby, humor), aby došlo
k odlehčení
-
bulvár vydává
nepodstatné zprávy za podstatné
Reklama
a manipulace
-
dobrá reklama
vždy dává lidem to, co chtějí slyšet viz níže
,,Lenost je největším nositelem pokroku
v historii lidstva.“ (spousta moderních vynálezů vznikla za účelem
usnadnění života – určené pro masu, která je tak nastavena)
myslitel
-
2-3 min.
reklama (aby ji vstřebal), odborné výrazy, spíše tisková, tmavší barvy,
konzervativní, grafy, fakta, spisovná řeč a racionální zdůvodnění
podporovatel
-
30s, slevy,
jednoduchá, konzervativní, pomalejší, žádné převratné změny obalů, hodně emocí,
rodiny, příjemná hudba, hezké obrázky
socializátor
-
rychlá,
veselá, minimum informací, barvy, taneční hudba, slang/přirovnání
direktoři
-
reklama je
vysílána v jiném čase, jasná sdělení o kolik to zvýší prestiž, červené
barvy, výrazné, kvalitní, dynamika, podpořeno úspěšnými lidmi z oblasti
Volby
-
direktoři
k volbám chodí minimálně (jen, když hrozí, že někdo vychýlí jejich cíl)
-
ti nejbohatší
ale k volbám nechodí vůbec (jsou to jen hrátky), jejich úspěch závisí
hlavně na lobby
-
socializátoři
chodí k volbám nejméně a volí dle srdce
-
pravicové strany
mají šanci na vítězství jen v případě nízké volební účasti, kdy se oddaní
služebníci (podporovatelé) v důsledku nějakého zvratu (hezké počasí atd.)
k volbám nedostaví
podporovatelé
-
rozhodují se
srdcem, soc. cítění, konzervativní/levicové strany
myslitelé
-
čtou volební
programy, smysl pro tradice/rodinu, často křesťanské strany nebo střed
direktoři
-
pravicové
strany, nebo dle toho, kdo jim zabezpečí úspěch, jsou rozhodnutí dávno dopředu,
volební programy je neovlivní
socializátoři
-
volí nejméně
(nebudou pomáhat ke zviditelnění někomu jinému), rozhodují se srdcem, nejsnáze
ovlivnitelní na poslední chvíli, volí střed nebo levici
Jak
manipulovat s jednotlivými typy
-
silnou zbraní
je vyvolat strach
DIREKTOR
-
hladit ego
-
najít
autoritu a přesvědčit ji, aby direktora pomohla zmanipulovat
-
dát mu cíl a
jasnou výzvu, o níž je evidentní, že ji neodmítne (stane se z ní
posedlost)
-
nabídnout
společný projekt (nejste-li na jeho úrovni, odmítne)
-
vyzvat ho
k soutěži, nechat ho vyhrát a prohlásit, že jste nechtěli soutěžit
-
poslat na něj
ještě většího manipulotára
-
odhalíte, že
nedokáží přijmout jiný názor, který se ukázal jako špatný (buď ho tím ztratíte,
nebo získáte respekt)
-
vyvolat
xenofobii (např. pomocí lidí levicových názorů - tehdy dokáží až palčivě obhajovat
spoji pravdu)
-
pozor,
direktoři jsou chytří, pokud odhalí manipulaci, xkrát ji oplatí
-
muže
direktora dokáže paralyzovat žena direktor, vzbudí-li v něm zájem
-
jak
komunikovat (rychle, jasně, zpříma, motivace výzvami, dívat se přímo do
očí/nemají to rádi, ale uvidí, že se druhá strana nezalekla, nenechat je získat
kontrolu/na křik odpovědět křikem, na úsměv úsměvem/nastavovat zrcadlo, mít
připravené argumenty, nenechat se ošálit sladkými slovy - vnímat doprovodná gesta)
MYSLITEL
-
pochlebovat,
že jedině oni to dokáží udělat dokonale, nechat je v dokonalosti fungovat
a poté vhodně poukázat na chyby
-
poukázat na
chování nedokonalé skupiny lidí (např. socializátorů, kteří stojí na opačné
straně grafu)
-
vyvolat
závist/nenávist, útočit na tradice, podněcovat xenofobii
-
muže lze zmanipulovat
tak, že mu pošlete dokonalou ženu (přesně takovou, kterou hledá) a vypálíte mu
rybník
-
jak
komunikovat (používat grafy, fakta, tabulky, nesnažit se je přesvědčit o své
pravdě, ale nabídnout více řešení, stejně si je ověří dle sebe, mluvit pomalu/zřetelně,
zachovat osobní zónu, využít toho, že rád poučuje, potěšíte ho dobrou
knihou/vínem/příručkou kutila)
SOCIALIZÁTOR
-
má tendenci
být splachovací
-
neradi se
vracejí k minulosti, žijí blízkou budoucností
-
nabídnout
akci/úspěch, show a sám si dát odpočinek
-
nechat je
zesměšnit
-
nechat je
dělat práci, kterou vyloženě nesnášejí (tabulky, grafy), pak je zesměšnit
-
vše jim
prezentovat jako ,,bombastické novinky“ a dostat je jinam
-
nesmát se
jejich vtipům
-
ukazovat jim
novinky, které novinkami ani nejsou
-
nechat je
dělat věci samostatně
-
nechat je
připravit akci a chvíli před konáním ji zrušit
-
jak
komunikovat (nechat je mluvit, komunikovat gesty, mají rádi příběhy, kolektivní
činnost, nesnášejí detaily/grafy atd., chválit před ostatními, milují moderní
dárky)
PODPOROVATEL
-
nejvíce lidem
důvěřují (věří v lidskost), nechtějí si to s nikým rozházet
-
vzbuzovat
v nich přízemní pudy (závist k bohatším/cizincům)
-
vzbudit pocit
ohrožení např. velkými změnami
-
ukázat, že
jen oni jsou tou skupinou, která má vládnout světu (jen z poctivé práce je
člověk živ)
-
protože jsou
to většinou dělníci, poukazovat na to, že jen fyzická práce je ta pravá
-
předkládat
polopravy
-
nabízet
rychlé zbohatnutí a postup k těm, které obdivují
-
jak
komunikovat (snažit se vcítit do emocí, nesnažit se tlačit velkými změnami,
zdůrazňovat pozitiva, motivovat, ale nechat mu vlastní tempo, naučit jej rutině
- pak bude vše dělat pilně a poctivě), má rád maličkosti, které zahřejí na duši)
Žádné komentáře:
Okomentovat