sobota 15. března 2014

JAK MANIPULOVAT S LIDMI

(autor: Marián Béreš)

,,Všechny důležité bitvy jsou vyhrány dávno předtím, než se reálně uskuteční.“ (čínský vojevůdce Sun Tzu)

Systémy a jejich chápání
,,Když chceš být úspěšný v jakékoli činnosti, je třeba pochopit systém této činnosti. V nejlepším případě jej sám vytvořit.“
-          např. stát je systém, firma je systém, škola je systém, rodina i partnerský vztah jsou systémy
-          aby mohl systém fungovat, určují lidé (v jeho čele) pravidla
-          moudrých znalostí lze dosáhnout studiem, jak lidé jednají a historie
-          jestliže chcete pochopit fungování jakéhokoli systému, podívejte se na lidi, kteří jej ovládají - ,,Jaký pán, takový krám“ (nedívejte se na čísla, data, výnosy, ty jsou jen výsledkem fungování lidí)
-          při rozhodování vždy převyšují osobní motivace a touhy lidí, proto je hloupost volit nevyrovnané politické osobnosti (rozhodují subjektivně vzhledem k vlastním motivacím)
-          lidé, kteří dokázali vystoupit na vrchol (pyramidy) a získat přehled už vědí, že dokáží vystoupit na další (na rozdíl od těch, kteří na něj byli dosazeni)

Pozn.:  Je dobré znát sebe, jak působíme vně na lidi, čím je přitahujeme nebo naopak odpuzujeme (tón hlasu, gesta, mimika - důvěru vyvolává asertivita).

Komunikace – zdroj všech úspěchů i problémů
-          nejlepší manipulátoři umějí zdatně komunikovat
-          99% problémů vzniká díky špatné komunikaci (chybí komunikace otevřená a bez postranních úmyslů)
-          důležité dovednosti (komunikace, týmová spolupráce, leadreship, plánování, obchod, MKT, partnerské vztahy, výchova dětí, koučování, škola, sportovní klání, manipulace - vždy jsou zde zastoupeny dvě strany)
-          lidé mají tendenci hodně problémů vnímat příliš subjektivně a dle toho se chovat (např. podrážděně a tím negují případnou reakci ALE vzhledem k poměru okolností v některých těchto situacích není ani potřeba chovat se jinak, je důležité umět analyzovat, kdy je to nutné/přínosné, a kdy je možno dát průchod své přirozenosti před přetvářkou)

Osobnost člověka
-          70% naší osobnosti je dáno genetickou výbavou (ve většině případů tak budeme fungovat do konce života)
-          30% výchovou a okolím
… tzn., že veškeré snahy přinutit někoho dělat něco jinak musejí vycházet z respektování jeho přirozeného typu, jinak se po čase vrátí k předešlému (knihy o tom ,,Jak se změnit“ jsou tak vlastně manipulací, jdou proti naší osobnosti - nefunguje to)
-          i kdyby se člověk snažil změnit, může tak učinit pouze ze 30%, protože DNA se zatím měnit nedá (snaha o změnu musí být pouze v rámci osobnosti člověka – měníme-li se jen kvůli okolí, je to špatně)

Typologie a psychologické preference
-          prvním kdo použil typologii, byl řecký lékař Hyppokrates v 5. stol. (žluč, černá žluč, krev, hlen), vycházel z poznatků 5 tis. let staré ajurvédy, která dělí člověka jen do tří skupin (kapa/sliz, pitta/žluč, váta/vítr)

kapa - shovívavý, uvolněný, nelže, laskavý, miluje život, má mnoho energie, sílu
pitta - pořádkumilovný, rozhodný, energický, žárlivý, snadno se rozzlobí, středně energie i síly, náladový
váta - rychlý, proměnlivý, popudlivý, ustrašený, povrchní, náladový

Cholerik/žluč
= výbušný ale spolehlivý v názorech/hodnotách (nesnáší, když mu je někdo vytýká a brání je), prožívá hluboce a rychle (problémy i radosti prožije od srdce a upřímně, ale po vyřešení se k nim nevrací)

Melancholik/černá žluč
= labilní, má rád klid a soukromí, rigidní, pesimistický, depresivní, prožívá hluboce a pomalu (vše si moc a dlouho bere - může ho cokoli rozesmutnět), navenek má střízlivé reakce, uvnitř vše dusí a hluboce prožívá

Sangvinik/krev
= ,,normální lidé“, společenští, bezstarostní, optimističtí, činorodí, vyrovnaní, ale emočně a názorově nestálí (moc možností, moc podnětů a nadšení), bývá schopným vůdcem (přirozená autorita, netvoří o sobě pochybnost, nemá ani potřebu si něco dokazovat), prožívá povrchně a krátce) - nic se ho příliš nedotkne, umí se navenek radovat i smutnit, ale dlouhodobě to v něm nezanechá následky (je sám sobě stabilní), co vyřeší, k tomu se nevrací

Flegmatik/hlen
= obezřetný, rozvážný, spolehlivý, vyrovnaný, lhostejný, umí se ovládat (nezapojuje emoce), bývá výborným podřízeným, prožívá povrchně a pomalu (přijímá věci tak, jak jsou), ale nezapomíná (něco uvnitř něj si vytvoří daný vztah k člověku a takový na něj bude mít náhled i po čase)

+ Myers Briggs MBTI – typologie dle matky a dcery (16 typů, využívají hlavně personalisté)

Psychologické preference podle Junga
-          Švýcar, psycholog, přítel Freuda
-          informace přijímáme buď pomocí smyslů (grafy, čísla, důkazy, hmatatelné podněty, věci z praxe) nebo pomocí intuice (většina populace je smyslového vnímání)

  1. extrovert
-          využívá vnější energie, kterou proměňuje na tu, co zase vydává
-          vztahy na mnoha úrovních, potřebuje publikum
-          přijímají info INTUITIVNĚ protože i jejich tok energie přichází zvenčí
-          orientovaní na budoucnost
-          úspěšnější, ale jsou i jedinci, kteří mají naopak hlavu v oblacích

  1. introvert
-          vede vnitřní dialog, jde do hloubky, zpravidla jen několik přátel
-          přijímají info smyslem, vše analyzují, promýšlí a chtějí vše pochopit do hloubky (zajímají je výsledky, plnění cílů)
-          orientovaní na přítomnost a minulost
-          běžný pracující lid, který se rozhoduje srdcem (manipulovatelní sladkými řečmi, proto je tolika z nich spíše pracujícími namísto podnikateli, totéž platí i ve vztazích, kdy dávají lidé přednost srdci, proto tolik rozvodů)
… poměr obou se ustaluje kolem třicítky

Barevná typologie
-          pochází z ajurvédy (s tím souvisí aura)
-          dle pojmů, které si u barev vybavíme, jim přiřadíme vlastnosti (např. červená-korida)
červená (evokuje: agresivita, adrenalin, zabíjení, ovládání, akce, výzva, boj, rychlost, drzost, image, design, nadřazenost)
žlutá (evokuje: slunce, teplo, jas, spaluje, životodárné, citrón-kyselost)
modrá (evokuje: moře, melancholie, uklidnění, tradice)
zelená (evokuje: tráva, rozlehlost, uklidnění, všude, opora, klid, disciplína, podřízenost, zapadnout)

a)      MYSLITEL (25-30% populace)
-          modrý
-          introvertní, přijímá informace pomocí smyslů (čísla, grafy, fakta) - velmi racionální, žije přítomností sem tam i minulostí, rozhoduje se analýzou
-          snaha o dokonalost, přesnost, preciznost, konzervatizmus, orientace na praktičnost a detail, nepotrpí si na výstřelky v módě
-          nesnáší chaos, upřednostňuje klid domova, méně mluvný, nespolečenský
-          snaha o dokonalost je největší brzdou (ve světě není nic dokonalé a tito lidé se s tím nedokáží smířit - stále hledají)
-          strojový chlad (říká se často, že jsou více stroji, než lidmi), neemoční, naprogramováni na nejlepší možný výsledek, rádi manipulují
-          bývají páteří podniku, účetní, právníci, programátoři, vědci, ale také skladatelé, malíři, sochaři
-          perfektní tam, kde je důležitá orientace na detail
-          jeho strach: ,,neudělat chybu“
-          perfektní na zpracování dat a jejich využití, ale chybí mu rozhodnost udělat riskantní kroky (bojí se chyb, čímž je paralyzován)
-          hlavní heslo: přesnost/dokonalost
-          velký smysl pro detail, plánuje do posledních detailů, samotář, čísla/analýzy takřka denně, zábava je zbytečnost, která odvádí pozornost, jako vůdce má pevnou ruku/respekt, ale necítí se tak dobře, jako rodič - pedant/komínky/plány, obrovský smysl pro povinnost a disciplínu, popisuje čísly/fakty, prvotní je cíl, oblečení konzervativní, neobvyklý úsměv, rád soutěží ale jen v mysli, víra v osud
-          jak poznat myslitele (tmavé konzervativní funkční oděvy, tvář bez mimiky, kontrolovaná gesta, drží si osobní zónu, strnulý, pomalejší, tvrdé podání ruky a la ,,drtič“)
-          CV (strukturované, strohé, vše úhledně srovnáno do sloupečků, technické/odborné výrazy, bez průvodního dopisu/když tak jen strohý úvod, slovník: přesnost, dokonalost, čísla, fakta)

b)      PODPOROVATEL (40-50% populace)
-          zelený
-          introvertní, vyrovnaný, orientovaný na přítomnost, potřebuje fakta, aby porozuměl, rozhoduje se na základě emocí
-          klidná síla, pečující, hodně orientovaný na lidi a jejich pocity (empatický, dobrý vyjednavač), výborný posluchač, smysl pro povinnost a službu, dokáže věci (leč pomaleji) dotáhnout do zdařilého konce
-          neradi přebírají odpovědnost, milují stabilitu a jistotu, nesnáší změny, často upřednostňují ostatní před sebou samými a na to také doplácejí (ustoupí, aby si zachovali klid a spokojenost)
-          ovlivnitelní, zneužitelní
-          jeho strach: ,,změna“
-          hlavní heslo: ,,ať mám klid a všichni jsou spokojeni“
-          sleduje detaily, moc neplánuje, a když, tak srdcem, týmový hráč, čísla/analýzy bere s rezervou, zábavou pokec/něco klidnějšího, neradi jsou vůdci, jako rodiči laskaví a klidní, výrazný smysl pro povinnost, popisují čísly/emocemi, na prvním místě lidé, hodně přátel (vrby), na módu nedbají, úsměv přes slzy, neradi prezentují a vystupují na veřejnosti, věří v osud
-          je jich nejvíc = nejstabilnější složka, na níž stojí společnost (tradiční, konzervativní)
-          nejsnadnější způsob jak namotivovat podporovatele jsou řeči o tom, jak jsou důležití, jak vše zvládnou (na konci setkání jsou tito lidé ochotni společně zpívat/tancovat), jejich vnitřní svět je ale nastaven tak, že po skončení ,,akce“ sklouznou zpět do pohodlného světa jistot
-          z jejich řad také většina věřících
-          jak poznat podporovatele (styl a la tržnice, na oblékání jim nezáleží, nepřirozený ale klidný úsměv, někdy ustrašený výraz, minimum gest, udržují si osobní zónu, obličej neupravený, účes spojený s masami nebo úlet, spíše shrbený postoj, podání  ruky a la leklá ryby)
-          CV (předloha stažená z netu, většinou jen základní info, myslí totiž, že vše podstatné řeknou při pohovoru, nepřipojují průvodní dopis - nechápou jeho význam)
-          slovník: stabilita/spolupráce/klid/pomoc/tým/spokojenost

… PODPOROVATEL A MYSLITEL si dobře rozumí díky své introvertní povaze a schopnosti věci analyzovat, neprojevovat se příliš navenek, nepotřebují publikum, orientují se dle toho, co je ,,uvnitř“ (v duši) ne na povrchu, oba jsou konzervativní, v populaci je těchto lidí většina, proto se některé věci odehrávají tak, jak se odehrávají (volby, média atd.), v této skupině je hodně sebevražd (podporovatelé bývají často citově raněni a nedokáží se přes to přenést, myslitelé jsou zase zklamáni nedokonalostí světa)

c)       SOCIALIZÁTOR (15-20% populace)
-          žlutý (veselost, slunce, energie, otevřenost)
-          nejvíc orientován intuicí, informace přijímá zvnějšku
-          více, než výsledek, ho zajímá, co tomu řeknou lidé
-          optimisté, extroverti, jsou rádi středem pozornosti, vtipní, přesvědčiví, dynamičtí, někdy však až otravní, drzí, indiskrétní, vlezlí, neskonalý um improvizace
-          orientováni na budoucnost, avšak neradi plánují (život jako na horské dráze), žijí často jako bohémové bez smyslu pro tradice
-          baviči, obchodníci, kreativci, herci
-          pro společnost velmi potřební (povzbuzující, dodávají optimismus, fakticky je jich ale málo)
-          rádi manipulují (ale jejich hlavním cílem je pobavit, zaujmout, ne někoho někam vmanipulovat za určitým cílem)
-          dokáží hrát různé role (přetvařovat se) jen, aby se ostatním zalíbili
-          jeho strach: ,,ztráta akce“
-          nezajímá se o detaily, plánuje obecně a v krátkém časovém horizontu, týmový hráč, ale rád vyniká, o analýzy/čísla se nezajímá, nikdo je nebere vážně (nejsou přirození vůdci, stojí pouze v čele legrace)
-          hlavním heslem: ,,ať si každý dělá, co chce“
-          zapomínají na povinnosti, popisují obrazně a příběhově, cílem pobavit, hodně přátel (stále noví), extravagance v módě, přirozený úsměv, prezentují ve stylu show, nevěří v osud
-          na rozdíl od aktivních direktorů, socializátoři ke kariérnímu postupu přistupují pasivněji - obvykle na příležitosti čekají, ale nebojí se jich využít jako myslitelé/podporovatelé (v tomto čekacím mezidobí se všem snaží ukázat co jsou zač)
-          jak poznat socializátora (extravagantní, výrazné boty, rychlé pohyby, výrazná mimika, upřímný úsměv, upravený obličej, velmi blízký kontak - naopak často narušují osobní zónu ostatním, stisk oběma rukama/podání obou rukou)
-          CV (nemají strukturu, psány na více stranách, barvy, většinou nepíší motivační dopisy a snaží se vše vecpat do CV, používají slova jako akce/zábava, pomoc/vzletná slova/příběhy)

d)      DIREKTOR (5-10% populace)
-          červený (rychlý, agresivní, odvážný, miluje výzvy, rozhodný, tvrdý, logický, manipulativní, sebestředný, nízká orientace na lidi, vysoká na cíle ,,jde přes mrtvoly“)
-          extrovertní, orientovaný na budoucnost, informace přijímá intuitivně, ale rozhoduje se na základě logiky
-          jedni z nejúspěšnějších lidí
-          rád dává najevo úspěch/bohatství, plánovitý, nesnáší nudu, neumí si ,,oddechnout“/nicnedělat (vidina chaloupky někde na samotě v horách je vyvádí z míry)
-          snaží se proniknout do podstaty věcí, aby je lépe mohl využít pro sebe
-          jeho strach: ,,neztratit kontrolu a moc“
-          v mladším věku problémy mluvit (strach z neúspěchu), propadají depresím, když se jejich vysoko postavené cíle nedaří plnit (sami se pak považují za neschopné, ač okolí je tak nevnímá, protože přesto dokázali víc, než ostatní)
-          hrají role, aby dosáhli cílů, dokáží perfektně ovládat ostatní (největší manipulátoři ze skupiny)  nebo naopak často dostávají nálepku ,rebel/nezávislý“, jsou jediní, kteří dokáží pochopit podstatu ,,systému“
-          k rozhodování potřebuje pár hlavních detailů, plánuje vize na příští roky, individualista, ale pro splnění cíle se stává teamovým hráčem, analýzy + čísla využívá jen, hodí-li se k dosažení cíle, přirozený vůdce, nejlepším relaxem soutěže, jako rodič vychovává vůdce, pravidla respektují jen, když se jim hodí, popisují kombinací logiky a příběhu, vše orientováno na cíl, málo přátel (pečlivě si vybírá), ctí poslední módu a značkové oblečení/klíč k úspěchu, úsměv politický, dobří prezentátoři, život je výzva, každý strůjcem svého osudu
-          jak poznat direktora : moderní styl, elegantní/luxusní nebo naopak velmi nezávislý oděv (potřeba se odlišit), přirozený úsměv (i v očích), ale mimika kontrolovaná, upravený zevnějšek, ponechávají si odstup, ale ty, kterým důvěřují si pustí k tělu, rychlá a důrazná chůze/vyrovnaný postoj, pevný stisk (ukazují kdo je vůdce) - ti, kteří upřednostňují nezávislé oblečení tím mohou dávat najevo, že už se dostali tak daleko, že nepotřebují materiální symboly úspěchu (dokáží ovšem zahrát každou ,,roli“, zejména kvůli dosažení výsledku, žádná jiná osobnost to neumí - na rozdíl od socializátorů, kteří ani nemají potřebu někoho ovládat a někam se drát)
-          CV (strukturovaný, výčet úspěchů min. na 2 strany, klíčová slova zvýrazněná kvůli podtržení důležitosti, úspěchy seřazeny od největších, často píší motivační dopisy, protože vědí, jak jsou důležité – odlišit se/zaujmout, klíčová slova: úspěch, dosáhl jsem, budoucnost, vize, zisk, komunikace, teamový duch)

… oba typy SOCIALIZÁTOR i DIREKTOR dokáží skoro vždy vidět světlou budoucnost, dokáží ,,dávat energii“, kreativní, nositeli pokroku a nových myšlenek, nikdy tzv. ,,neusínají na vavřínech“ a nespokojí se s dosaženým stavem

KVATDRANT (jak se k sobě jednotlivé typy hodí)
-          myslitel (+ direktor nebo podporovatel)
-          direktor (+myslitel nebo socializátor)
-          socializátor (+direktor nebo podporovatel)
-          podporovatel (+sociálizator nebo myslitel)

racionalita, orientace na výsledky (horní polovina)
MYSLITEL                            /              DIREKTOR
PODPOROVATEL             /              SOCIALIZÁTOR
emoce, orientace na lidi (dolní polovina)

… mnoho lidí neví, do které skupiny se zařadit, že něco jiného cítí a něco jiného je skutečností
-          většina profesorů/učitelů se pohybuje v levé části (myslitel/podporovatel); dále hodně žen a teoretiků, podle toho také vypadá výuka (memorovat, nevyčnívat, moc se neptat), která často jednotlivé typologie potlačuje - proto se pravé JÁ mnohých lidí probouzí až kolem puberty (celou dobu jim bylo něco vštěpováno a podstrkováno)
-          kol 30 roku života také spousta lidí mění zaměstnání/postoje (toto období by mělo hraničit cca. kol 33 let), tzn. uspokojili materiální JÁ a začínají žít více duchovně, mnozí direktoři/socializátoři, kteří tak zakládají rodiny kol 30 roku života jsou pak v tomto směru více svázáni rodinou (není už moc prostoru pro naplnění JÁ)
-          trend je takový, že lidé zakládají rodiny až kol 30, ale podporovatelé/myslitelé spíše ctí tradice a chtějí rodinu i dříve
-          myslitelé, direktoři (80% mužů, 20% žen)
-          podporovatelé, socializátoři (80% žen, 20% mužů)
-          pozor na mobbing (rozdílné typy mají tendenci sebou manipulovat a využívat přízně partnera)

KOMUNIKACE
-          rovný rovného si hledá (direktor si nejlépe v komunikaci rozumí s direktorem, podporovatel s podporovatelem atd.), tito lidé se vždy v davu najdou, je to jakási chemie
-          z dlouhodobého hlediska však každý má svůj svět a časem se budou snažit jeden druhého přesvědčit o své pravdě (souboj ega) - socializátor přeci nebude tleskat socializátorovi, když sám potlesk očekává
-          u direktorů je setkání ještě zajímavější (uznávají se totiž jen tehdy, mají-li se jeden od druhého co učit)
-          komunikace ,,rovných“ tak časem může přerůst buď v nudu nebo střet zájmů, proto je dobré, aby si protějšek hledali v jiné emoční rovině (racionálně orientovaný direktor v emocionálně orientovaném socializátorovi, nikoli ve stejně racionálně orientovaném directorovi)
-          emoční roviny: socializátor/podporovatel (emocionální), direktor/myslitel (racionální)
-          někdy existuje mylné domnění, že si nejlépe rozumějí lidé se společnými cílI (na výsledek orientovaný myslitel+direktor a na lidi orientovaný socializátor+podporovatel) = chyba, protože ke stejným cílům vede různá motivace/prostředky (např. myslitel se nemusí ukazovat v nejmodernějších hadrech na party, aby získal nové zákazníky pro projekt, na rozdíl od direktora)
-          proto např. kombinace direktor+socializátor je ideální (oba čekají obdiv, ale každý za něco jiného  - rozumějí si, ale nepletou se do cesty), naopak podporovatel+myslitel si zase rozumějí ve vnímání vnitřního světa (oba stabilní, konzervativní, jeden může v klidu přesvědčovat o své jedinečnosti, druhý naslouchat a být oporou)
-          JEDNÁ SE O PŘIROZENÉ KOMBINACE  (zejména v partnerských vztazích)

VZTAHOVÉ KOMBINACE
a)      přirozené
-          mají emočně stejně vyrovnané děti (např. kombinace introvertního podporovatele a extrovertního direktora plodí emočně labilní rozpolcenou osobnost)

DIREKTOR + SOCIALIZÁTOR
-          optimisté, orientace na budoucnost, mají rádi publikum, energičtí, milují adrenalinové sporty a výzvy, perfektní prezentátoři (využívají mimiky)
-          neshody v plánování, orientaci na výsledek a výchově
-          dítě: snaha něco dokázat, ale v honbě za výsledky velmi lidský, otevřená a přátelská vyrovnaná osobnost, vhodně si rozvrhne dobu mezi prací/studiem/povoláním, má dostatek energie vše dotáhnout do konce, častokrát se mu stává smyslem pomáhat lidem

MYSLITEL + PODPOROVATEL
-          introvertní,  pomalejší/klidnější tempo, upřednostňují stabilitu a jistoty, potřebují grafy/čísla/fakta, konzervativní
-          neshody v plánování, orientaci na výsledek a výchově
-          dítě: introvertní, hloubavé, vyžadující pravidla, ale ohleduplný, dobrý podřízený, častěji je tato kombinace u mužů než žen  (u muže převažuje myslitelská fce., u ženy pak podporovatelská)

b)      doplňkové

DIREKTOR + MYSLITEL
-          ideální kombinace v podnikání (společný cíl - direktor projekt vymyslí/vytvoří vizi/slogany/produkty, kdežto myslitel vše spočítá/analyzuje/připraví podklady), oba mají tendenci zapomínat na podstatnou složku úspěchu (na lidi)
-          analýzy jsou důležité pro business, výchova dětí musí mít řád, přátele si pečlivě vybírají
-          neshoda v zábavě/detailech/rozhodnosti/užití intuice/oblečení/extroverze vs. introverze
-          dítě: rázný, málo přátel, chorobná orientace na výsledek bez pocitů ,,stroj“ (v armádě, mnohé hlavy států, diktátoři), pakliže pochopí, jak jsou pro ně lidé v dosažení cílů důležití (převažuje-li direktor), mohou se stát velmi úspěšnými

PODPOROVATEL + SOCIALIZÁTOR
-          orientace na lidi
-          neshody v zábavě, smyslu pro povinnost/pořádek, dotahování věcí do konce, oblékání, sebeprezentaci
-          dítě: trošku schizofrenní, na dvou emočních rovinách, v práci úslužní, ale jak přijdou domů, promění se v baviče nebo naopak (až 80% žen)

c)       protikladné
-          jejich dítě je pak jen obětí výstřelku rodičů
-          v partnerských vztazích zcela nepoužitelné, neplatí to ovšem u teamové spolupráce
-          jedinou výjimkou jsou snad direktoři, kteří pro sebe z protikladu dokáží vytěžit maximum (i z dlouhodobého hlediska), nicméně i tak není vhodné riskovat rozpolcený partnerský vztah)

MYSLITEL + SOCIALIZÁTOR, DIREKTOR + PODPOROVATEL
-          zpočátku je pojí obdiv nebo snaha se z lásky pro druhého změnit, ale to jde proti přirozené osobnosti

Spousta lidí to tedy řeší podvědomě ,,šalamounsky”. Vyberou si fyzicky protikladného partnera pro doplnění, aby měli silného potomka, ALE zároveň je jejich partner charakterově podobný v určitých aspektech (extrovert si vybere extroverta). TAKOVÉ PÁRY MAJÍ NEJSILNĚJŠÍ POTOMKY A DLOUHOTRVAJÍCÍ VZTAHY.

d)      více kombinací v jedné osobnosti
-          tito lidé jsou pro ostatní nepředvídatelní, v téže situaci jsou schopni užít několika řešení, mohou za to geny a výchova (nevědí jak žít/jak se chovat, prožívají peklo, které buď končí frustrací, nebo rozpolcenou osobností, což pociťují více ,,řešící“ ženy, než muži ,,neřešiči“), ženy chtějí být dokonalé ve všem, co považují za důležité, dostávají se tak do pozice myslitelů, což je vede k sebepodceňování, že nejsou dokonalé

Firemní pyramida
-          lidé směřující nahoru musí na vrchol nejprve dospět, aby pochopili, jak celá pyramida funguje (největší problémy jsou proto s těmi, kteří byli na své posty dosazeni, zatímco předtím po celou dobu fungovali dole)

1.       DIREKTOR/král
2.       SOCIALIZÁTOR/šašek
3.       MYSLITEL/rádce
4.       PODPOROVATEL/poddaný

Maslowova hierarchie potřeb a osobnosti

DIREKTOŘI (vrcholek pyramidy – seberealizace)
SOCIALIZÁTOŘI (sebeúcta)
MYSLITELÉ (ocenění skupiny)
PODPOROVATELÉ (spodek pyramidy - příslušnost ke skupině, potřeba bydlení a bezpečí, základní biologické potřeby)

-          většina podporovatelů/myslitelů nemá k postupu na vrchol dispozice, snaží se tedy vynikat alespoň v užším okolí, což často vede k manipulacím
-          direktoři v rámci seberealizace již nepotřebují nikomu nic dokazovat, jejich touhou je přinést ostatním co největší přínos, tito lidé se snaží porozumět příčinám fungování světa, nalézt smysl života (sem dorazí i mnoho podporovatelů, kteří jsou orientováni na pomoc nejvyššímu počtu lidí nebo jsou hodně duchovně založeni a dávno pochopili, že materiální svět je jen pozlátko - obrací se proto k jiné cestě a stávají se také direktory s touhou pomáhat)

Dědičnost
-          to jak kdo podědí geny, je otázkou toho, které dítě se narodí jako první
-          když se narodí první dcera, dědí většinu genů po otci, když se narodí první chlapec, dědí většinu genů po matce
-          v rodině, kde se narodily dvě dívky, zdědila prvorozená geny otce, druhorozená geny matky (podobně u chlapců - první po matce, druhý po otci)
-          když se narodí rozdílná pohlaví - syn/dcera, skoro pokaždé zdědí první osobnost geny opačného pohlaví (syn po matce, dcera po otci)
-          když dívky dědí geny po otci, dochází k situaci, že se žena snaží vyrovnat svému otci a dokázat, že  ho předčí, tím se nevědomky dostává do sféry, která patří mužům a snaží se jim konkurovat
-          právě zde lze nalézt odpověď na to, proč některé dědi na dálku ,,bojují“ se svými rodiči a snaží se vyrovnat s komplexy (většinou bojují ženy se svými otci a muži se svými matkami)

Koučink
-          drtivá většina lidí nepotřebuje při sezení rady, spíše se chce jen vypovídat, a když žádají o radu, tak jen proto, aby si něco potvrdili, jinak je lepší se ptát, jak by co udělali, protože poté bude rozhodnutí jen na nich

Sestavování teamů/business
-          team o 8 lidech (direktor, 1-2 socializátoři - maximum, aby se ještě dalo vůbec pracovat, jsou zde kvůli dobré náladě a kreativním myšlenkám, 2-3 myslitelé kvůli detailům, zbytek podporovatelé)
-          u prodejních teamů je to jiné, často bývají složené jen z direktorů a socializátorů (výjimkou jsou teamy, kde je vyžadována odbornost př. lékaři), je dobré zde mít soutěživé osobnosti
-          krizové teamy potřebují spíše direktory a myslitele
-          direktor (mozek/koordinátor), myslitel (specialista, dotahovač, kontrolor, koordinátor), podporovatel (realizátor, teamový pracovník), socializátor (formovač, vyhledávač, PR)
-          hodně direktorů se však chytne do pasti firem, kde pracují na výkonných postech a využívají  benefitů, které by v podnikatelské sféře neměli, ale např. za cenu hypoték a frustrace z nevyužitého potenciálu

zaměstnanci 75% populace (neziskovky - podporovatelé)
živnostníci 20% (myslitelé, podporovatelé)
majitelé firem 4% (direktoři, socializátoři)
investoři 1% (reálný vliv na zákony, lobování - z řad direktorů, myslitelů)

Pozn.: Při obchodní schůzce zásadně stavět laťku o něco výš, než lze získat a poté smlouvat.

Média a manipulace
-          média přinášejí cílené myšlenky nebo vyzdvihování úspěchů či negativní zprávy (cílem vyvolání závisti, strachu, pocitu bezmoci), účelem je zachování poslušnosti, odhánění myšlení od podstatných problémů poukazováním na ty zástupné, udržet pracující/nebouřící se lid, zábava)
-          heslem médií je: ,,zapomeňte na svůj život, žijte jej v klidu, tady máte program a zítra zase hezky do práce“
-          když si pak člověk uvědomí, co vše mu média podsouvají, ani se nediví, že společnost vypadá, jak vypadá
-          např. telenovely jsou záměrně vyumělkované tak, že bolestně lidem připomínají jejich nehezký život, který je kompenzován právě jejich sledováním (cílem únik z reality, pohodlnost)
-          např. v reality show (zůstávaly vždy šedé myši, které si uměly dupnout, ale založením byly spíše introverti - masa se s nimi nejvíce ztotožnila), direktoři reality show také sledují, ale zpravidla nehlasují (přeci nebudou dávat svůj hlas někomu, kdo je úspěšnější)
-          masová média tak nejvíce sledují podporovatelé a hned za nimi socializátoři (aby byli in), poté myslitelé (často jen vybrané odborné pořady) a nakonec direktoři, kteří TV nesledují vesměs vůbec (vybrané pořady si stáhnou)
-          myslitel (kvízy, populárně-vědecké programy, detektivky, discovery, telenovely, starší filmy, odborné časopisy, jazz, klasická hudba, básnické sbírky), podporovatel (TV noviny, masové pořady, komedie, akční filmy, bojovky, filmovou klasiku, bulvár, telenovely, soutěže, červená knihovna, pop music), direktor (internet, zajímavé filmy a pořady o úspěšných lidech, burzovní zprávy, odborné čsp., detektivky, psychologické filmy, dobré komedie, jazz, thrillery, CV slavných lidí, literatura o úspěchu), socializátoři (jen pořady o celebritách, komedie, sportovní přenosy, spíše nečtou, poslouchají nejnovější hudbu, surfují po netu a hledají zábavu/akci)

jak jsou řazeny zprávy:
-          nejdůležitější nejsou ty nejpodstatnější, ale mají za cíl vyvolat vzrušení/strach
-          pozitivních je výrazně méně (na nejnižší pudy zabírají vraždy, honičky, tragédie)
-          na konec zpráv se zařazují pozitivní momenty (zvířátka, svatby, humor), aby došlo k odlehčení
-          bulvár vydává nepodstatné zprávy za podstatné

Reklama a manipulace
-          dobrá reklama vždy dává lidem to, co chtějí slyšet viz níže

,,Lenost je největším nositelem pokroku v historii lidstva.“ (spousta moderních vynálezů vznikla za účelem usnadnění života – určené pro masu, která je tak nastavena)

myslitel
-          2-3 min. reklama (aby ji vstřebal), odborné výrazy, spíše tisková, tmavší barvy, konzervativní, grafy, fakta, spisovná řeč a racionální zdůvodnění
podporovatel
-          30s, slevy, jednoduchá, konzervativní, pomalejší, žádné převratné změny obalů, hodně emocí, rodiny, příjemná hudba, hezké obrázky
socializátor
-          rychlá, veselá, minimum informací, barvy, taneční hudba, slang/přirovnání
direktoři
-          reklama je vysílána v jiném čase, jasná sdělení o kolik to zvýší prestiž, červené barvy, výrazné, kvalitní, dynamika, podpořeno úspěšnými lidmi z oblasti

Volby
-          direktoři k volbám chodí minimálně (jen, když hrozí, že někdo vychýlí jejich cíl)
-          ti nejbohatší ale k volbám nechodí vůbec (jsou to jen hrátky), jejich úspěch závisí hlavně na lobby
-          socializátoři chodí k volbám nejméně a volí dle srdce
-          pravicové strany mají šanci na vítězství jen v případě nízké volební účasti, kdy se oddaní služebníci (podporovatelé) v důsledku nějakého zvratu (hezké počasí atd.) k volbám nedostaví
podporovatelé
-          rozhodují se srdcem, soc. cítění, konzervativní/levicové strany
myslitelé
-          čtou volební programy, smysl pro tradice/rodinu, často křesťanské strany nebo střed
direktoři
-          pravicové strany, nebo dle toho, kdo jim zabezpečí úspěch, jsou rozhodnutí dávno dopředu, volební programy je neovlivní
socializátoři
-          volí nejméně (nebudou pomáhat ke zviditelnění někomu jinému), rozhodují se srdcem, nejsnáze ovlivnitelní na poslední chvíli, volí střed nebo levici

Jak manipulovat s jednotlivými typy
-          silnou zbraní je vyvolat strach

DIREKTOR
-          hladit ego
-          najít autoritu a přesvědčit ji, aby direktora pomohla zmanipulovat
-          dát mu cíl a jasnou výzvu, o níž je evidentní, že ji neodmítne (stane se z ní posedlost)
-          nabídnout společný projekt (nejste-li na jeho úrovni, odmítne)
-          vyzvat ho k soutěži, nechat ho vyhrát a prohlásit, že jste nechtěli soutěžit
-          poslat na něj ještě většího manipulotára
-          odhalíte, že nedokáží přijmout jiný názor, který se ukázal jako špatný (buď ho tím ztratíte, nebo získáte respekt)
-          vyvolat xenofobii (např. pomocí lidí levicových názorů - tehdy dokáží až palčivě obhajovat spoji pravdu)
-          pozor, direktoři jsou chytří, pokud odhalí manipulaci, xkrát ji oplatí
-          muže direktora dokáže paralyzovat žena direktor, vzbudí-li v něm zájem
-          jak komunikovat (rychle, jasně, zpříma, motivace výzvami, dívat se přímo do očí/nemají to rádi, ale uvidí, že se druhá strana nezalekla, nenechat je získat kontrolu/na křik odpovědět křikem, na úsměv úsměvem/nastavovat zrcadlo, mít připravené argumenty, nenechat se ošálit sladkými slovy -  vnímat doprovodná gesta)

MYSLITEL
-          pochlebovat, že jedině oni to dokáží udělat dokonale, nechat je v dokonalosti fungovat a poté vhodně poukázat na chyby
-          poukázat na chování nedokonalé skupiny lidí (např. socializátorů, kteří stojí na opačné straně grafu)
-          vyvolat závist/nenávist, útočit na tradice, podněcovat xenofobii
-          muže lze zmanipulovat tak, že mu pošlete dokonalou ženu (přesně takovou, kterou hledá) a vypálíte mu rybník
-          jak komunikovat (používat grafy, fakta, tabulky, nesnažit se je přesvědčit o své pravdě, ale nabídnout více řešení, stejně si je ověří dle sebe, mluvit pomalu/zřetelně, zachovat osobní zónu, využít toho, že rád poučuje, potěšíte ho dobrou knihou/vínem/příručkou kutila)

SOCIALIZÁTOR
-          má tendenci být splachovací
-          neradi se vracejí k minulosti, žijí blízkou budoucností
-          nabídnout akci/úspěch, show a sám si dát odpočinek
-          nechat je zesměšnit
-          nechat je dělat práci, kterou vyloženě nesnášejí (tabulky, grafy), pak je zesměšnit
-          vše jim prezentovat jako ,,bombastické novinky“ a dostat je jinam
-          nesmát se jejich vtipům
-          ukazovat jim novinky, které novinkami ani nejsou
-          nechat je dělat věci samostatně
-          nechat je připravit akci a chvíli před konáním ji zrušit
-          jak komunikovat (nechat je mluvit, komunikovat gesty, mají rádi příběhy, kolektivní činnost, nesnášejí detaily/grafy atd., chválit před ostatními, milují moderní dárky)

PODPOROVATEL
-          nejvíce lidem důvěřují (věří v lidskost), nechtějí si to s nikým rozházet
-          vzbuzovat v nich přízemní pudy (závist k bohatším/cizincům)
-          vzbudit pocit ohrožení např. velkými změnami
-          ukázat, že jen oni jsou tou skupinou, která má vládnout světu (jen z poctivé práce je člověk živ)
-          protože jsou to většinou dělníci, poukazovat na to, že jen fyzická práce je ta pravá
-          předkládat polopravy
-          nabízet rychlé zbohatnutí a postup k těm, které obdivují
-          jak komunikovat (snažit se vcítit do emocí, nesnažit se tlačit velkými změnami, zdůrazňovat pozitiva, motivovat, ale nechat mu vlastní tempo, naučit jej rutině - pak bude vše dělat pilně a poctivě), má rád maličkosti, které zahřejí na duši)

Žádné komentáře:

Okomentovat