(autor: Tomáš Novák)
Harry Stack
Sullivan (1892 – 1949) považoval sebeúctu za nejlepší dar. Zřejmě poprvé použil
v této souvislosti obrazu ,,věno z rodiny“. Velmi potřebná sebeúcta
se snižuje, pokud se cítíme opomíjení, izolováni, ostatní o nás neprojevují
patřičný zájem.
Galerii slavných
může v této souvislosti doplnit pojetí na klienta zaměřené psychoterapie i
poradentství – Carl Ransom Rogers (1902 – 1986) se slavnou triádou ,,empatie
(vcítění se) – vřelost – opravdovost“ postuluje požadavek kladného přijímání
druhých. To zlepšuje jak jejich sebehodnocení, tak i zpětně jejich kladné
vnímání okolí.
Odpověď, jak se
dá předpokládat, je záporná. Bisch rozvádí myšlenku ,,nemá se čím chlubit, kdo
je normální“. U neurotiků nachází mimo jiné vyšší citlivost, citovost, aktivitu
i schopnost kompenzace nepříznivých okolností než u běžné populace. Dle autora
lze být na neurotický predikát pyšný.
Kdy se člověk
ještě chová slušně a kdy se nechá citově vydírat? Kdy již nejde o slušné
chování, ale o přílišnou slabost?
eustres – kladný
stres
distres –
škodlivý stres
Podněty
nepochopitelné, negativní, nesrozumitelné a v dětství traumatizující nás
poznamenají a do budoucna zablokují. V dospělosti se nám pak zle povede.
Rodičovská osoba
stejného pohlaví výrazně formuje vzorce chování potomka v budoucích
partnerských vztazích. Obdobně rodičovská osoba odlišného pohlaví výrazně
ovlivňuje naše očekávání reakcí od protějšku.
Inventura
Jak se
projevovali? (rodiče)
Jak dávali
rodiče najevo své emoce?
Co mi říkali,
když jsem byl(a) malý(á)?
Na co se mě
nejčastěji ptali?
Co mi sdělovali
jako základní a důležitou zásadu pro mé chování?
Na co kladli
důraz?
Jak mne
hodnotili?
Jak se
chovali?
Jak reagovali na
radost, smutek, problémy? (Jde o jejich vlastní problémy.)
Jak reagovali na
tyto problémy jeden u druhého – otec u matky, matka u otce?
Jak reagovali na
tyto problémy u mne?
Jak hodnotili
jeden druhého – otec matku a matka otce?
Pokud mám
sourozence, co říkali a jak se chovali vůči nim?
Jak hodnotili mé
sourozence?
Byl jsem jim
bližší než ostatní sourozenci, nebo naopak blíže jim byli mí sourozenci?
Kdo byl mojí
oporou v problémech?
Na koho jsem se
obracel, když mi bylo ouvej?
Komu bylo při
problémech lépe se vyhnout?
Jaké bylo
rozvržení sympatií a moci ve výchozí rodině?
Kdo mi byl
sympatický?
Jak asi vypadal
sociogram vztahů v rodině?
Kdo rozhodoval?
Byl rozdíl mezi
nositelem formální moci (iluze o rozhodování) a faktické ,,výkonné“ moci
v běžném životě?
Jak mě
ovlivnili?
Co jsem přijal a
co jsem odmítal?
Co jsem
z pomyslného dědictví různých výroků a forem chování po své rodině
chtěl(a) zachovat, a naopak, co bych chtěl(a) co nejdřív zapomenout?
Syndrom Mony Lisy (Ute Ehrhardtová)
Má být typický
pro ženy mlčící, záhadně se za všech okolností usmívající. Pro dámy zdrženlivé,
takové, u nichž není jasné, zda jsou v dobré nebo chmurné náladě, veselé
nebo smutné. Neví se přesně, jaká má dotyčná přání, cíle, co chce a co ne. Na
tento neprosazující se typ ,,hodných a zajímavých holek“ číhá dle autorky pět pastí.
Tj. vztahových struktur a typů chování usnadňujících využívání ba zneužívání
jejich dobroty (past porozumění, past pomocnice, past oběti, past skromnosti,
past soucitu).
Raději nedávat
najevo odlišné názory a myslet si své. Nenápadně se při tom usmívat. Smyslem je
nenarazit a být nenapadnutelný. Místo kýžené ,,nenapadnutelnosti“ ovšem nastává
spíše neurotizace spojená s pocity nedostačivosti.
Snad
nejnápadnější bývá manipulace daným směrem ze strany ,,hodných tchýní“. Ženě
namlouvají, že ona jediná dokáže svému víceméně psychopatickému, někdy na
drogách závislému partneru ,,porozumět, pomoci, mít s ním soucit a se vší
skromností se pro něj obětovat“. Tragédie podobného přístupu je především
v tom, že ani sebevětší oběť je zde k ničemu. Nic trvale nezmění a
nepomůže! Žádné podivínství, psychopatii nebo moderněji poruchu osobnosti,
nevyléčí porozumění, pomoc, obětování se a soucit, byť by vše jmenované bylo
předkládáno se vší skromností. Zásadní problém tohoto marného snažení je
v jakémsi bumerangovém efektu. Žena, která ve své záchranné misi zákonitě
neuspěla, nedokáže pod tlakem předchozí psychické masáže rezignovat
s pocitem ,,udělala jsem, co jsem mohla“. Připadá si neobratná, neschopná,
málo vnímavá, hloupá a kdož ví ještě jaká.
Je možno milovat,
a právě proto s některým jednáním protějšku nesouhlasit. Naopak jen
nekritická zamilovanost vede k naprostému přijetí všeho, ,,co on činí
dobře činí“. V našich krajích se v chování vzájemné blízkosti lidí
ovšem projevuje z hlediska psychické rovnováhy prapodivná zásada: ,,Tomu,
koho mám rád, vytýkám co mě jen napadne…“ Nelze vyloučit, že kořeny onoho
postoje jsou v určitém přesunu možnosti kritického projevu z věcí
veřejných do soukromí. Po dlouhá léta u nás nebývalo radno na veřejnosti
kritizovat věci veřejné. Zato doma a ve vztahu k osobám blízkým mohl každý
kritizovat do sytosti.
Osoby s ML
syndromem si často říkají: ,,Všichni mě musí mít rádi, jinak se mi špatně
povede.; V životě musím být stále šťastný, jinak jsem nešťastný člověk.;
Pokud mám být šťastný, musím být úspěšný.; Tomu, koho mám rád, vytýkám, co mě
jen napadne.; Život o samotě je méněcenný a zákonitě neuspokojivý.; Nelze žít
bez blízkého člověka.; Nemohu se přece hodnotit sám. Moje hodnota záleží na
tom, co si o mně myslí druzí lidé. /co přináším společnosti/“
Není přesné,
když osoby trpící syndromem M-L vnímáme jen jako pouhé oběti výchovy
v určité společnosti a určitých rodinných vztazích. Může to být mnohem
složitější. Být třeba nepostradatelnou pomocnicí znamená mít šanci druhé lidi
na sebe zcela vázat, a tudíž je i ovládat. Moc může být opojná v každé
situaci i v každých podmínkách. Trpět může být, namátkou, masochistickým
smyslem života nebo teatrálním uspokojením hysteriodních rysů. Skromnost je
báječná stylizace a někdy i mimikry. Soucit je drogou nebo pouhou rolí.
Dobrá zpráva:
,,syndrom M-L“ není prokletí. Je možné žít zcela jinak: jednat klidně,
sebevědomě, vyrovnaně a s patřičným nadhledem ,,vycházet ze sebe“.
Pokud se budete
snažit vyhovět této ,,společné frontě usilující o dosažení absolutních a
nesnesitelných met“, dřív nebo později dospějete k agresivitě. Ta se jak
známo zaměřuje na sebe nebo na okolí a nejčastěji se projevuje podrážděnou
nespokojeností jak vůči sobě, tak vůči okolí. Nespokojenost zpětně ovlivňuje
chování, a to se stále víc a víc vzdaluje nedosažitelnému ideálu. Tím jsou pak
stále víc a víc posilovány pocity
nedostačivosti.
Velký kritik
Jde mu totiž o
zdeptání toho, koho kritizuje. Chce ovládat, uspokojit vlastní touhu po moci.
Ta je oděna do slušivého roucha velkých, rozumných, ze zkušenosti vyplývajících
a nezištně znějících slov. To mu pak pomáhá vyrovnat se sám se sebou. ,,Velký
kritik“ může pokračovat. Prohlásí, že nikdo není bez chyb a druhému přece
musíme jeho chyby ukázat, aby je dokázal poznat a odstranit je. Jen tak se
přece polepší. Pomíjí, že formu ,,polepšení“ vnucuje protějšku sám, aniž by
k tomu měl jiné oprávnění než vlastní pověření.
Věčný kritik,
znalý psychologické teorie, má ve svém arzenálu ještě jeden, řekněme, těžký
kalibr. Lze jej nazvat, v souladu s nejvyšším stádiem rozvoje
osobnosti podle Eriksona, generativa. Zjednodušeně řečeno, jde o usilování o
něco velkého, podstatného, co přesahuje běžné každodenní zájmy, cíle a snažení
člověka. Z toho je možno s trochou skepse vyvodit – pokud svým
životním příběhem nedokážete tvořivě rozvíjet směřování lidského rodu
k vyšším cílům, pak jste vlastně jen egoista a tvor zcela nedostatečný.
Místo, abychom
dítěti vytýkali, jak šeredně napsalo tuto úlohu – což většinou už samo ví –
mohli bychom mu u každé úlohy ukázat, jak pěkně napsalo tuto stranu, tuto
řádku, toto slovo nebo jen toto jedno písmeno. Tím předvedeme dítěti právě tak
zřetelně rozdíl mezi ošklivým a krásným, mezi dobrým a špatným. Jenomže přitom
neztrácí odvahy, nýbrž pociťuje, že by bylo schopno lepších výkonů.“
Tyran – oběť –
zachránce
O podrážděných,
po citovém, nezřídka i materiálním zisku prahnoucích tyranech a musistech
různých typů bylo již napsáno dost. Svoji nespokojenost se sebou a se situací,
v níž se nacházejí, řeší tím, že vinu za chyby, které se staly, připisují
někomu jinému. Najít obětního beránka ovšem není tak docela snadné. Tahle role
se v okolí kteréhokoli člověka nevyskytuje jakousi náhodou, osudem nebo
pomyslným rozhodnutím ,,z nejvyšších míst“. Snadno využitelná ,,oběť“ je
buď pasivní, tj. nezvládá životní povinnosti, tím méně pak plány. Dělá dojem,
že je k ničemu a nedokáže to změnit, a nebo patří mezi ,,vzpurné“. Ve
variantě ,,vzpurná“ provokuje, dělá více méně úmyslné chyby, ,,šlape si po
štěstí“, říká si o kritiku, byť ji zdánlivě nechce slyšet. Aby se mohla opravdu
rozvinout, potřebuje svého tyrana. Platí to i naopak. Tyran k rozvinutí
uspokojení potřebuje svoji oběť.
Tyran bývá
závislý na své oběti víc, než ona na něm. Není ho bez oběti. Oběť, pokud plní
vzorně danou roli, nechá si vnutit jeho pohled na život, náladu i zaměření.
Místo aby žila vlastní život, jen se trápí. Tyran s ní věčně není
spokojen, nemá pro ni vlídné slovo, křivdí jí. Ona se tak snaží. V mnohém
může mít pravdu – měla smutné nebo alespoň neveselé dětství, nemá štěstí, tyran
ji stále jen otravuje a degraduje, jiní jsou daleko šťastnější, neumí jasně
říci ne, tyran není ani objektivní ani spravedlivý, využívá všech možných
prostředků k nátlaku, a to se pak těžko brání.
Oběť není
schopna žít po svém. Tyrana provokuje, někdy i částečně využívá. Někdy to
vypadá, že se trestají vzájemně. Zaplní si čas a zbaví se pocitu osamělosti.
Podněcují se, bohužel ne k hledání řešení, ale k hledání další osoby,
někdy pouze nové situace umožňující další předstírání. Pokud hra pokračuje,
s pouhou dvojicí protagonistů nevystačí. Je třeba dalších rolí. Do vztahu
tyrana a oběti vstupuje třetí hráč, jenž převezme roli ,,zachránce“. Na první
pohled je ušlechtilost sama. Nemyslí na sebe, nechává stranou realizaci svých plánů,
aby pomohl oběti. Žádná oběť mu není dost velká. Snaží se jak může, aby nakonec
zjistil, že situaci stejně nezvládl. Prostě přesahuje jeho možnosti. Výsledkem
snažení zachránce pak je dvojí nezvládnutí. Osobní oběť byla marná. Pomoc byla
k ničemu. Při hlubším rozboru se ukáže, že aktivita zachránce není tak
nezištná a potřebná, jak to původně vypadalo. Pomáhá po svém. Obvykle se mu
nechce dělat to, co by činit měl. Hledá náhradní náplň. Pokud možno takovou,
aby nabízela ušlechtilou výmluvu. Podstatné je, že přístup oběti podněcující
vlastní pasivitou tyrana, zůstává obvykle beze změny. Hru lze ovšem dále
vyšperkovat. Role se mohou měnit. Zachránce může tyrana kritizovat, vyčítat mu
jak špatně se k oběti chová, a tak se stát jakýmsi pseudotyranem – tyranem
tyrana. Jeho kritika nemusí být přijata. Role se tak mohou střídat a svou
,,dávku“ dostávají všichni účastníci. Asociace s drogovou scénou u slova
,,dávka“ není náhodná. Jde zde o uznání, kladné nebo záporné, které je vždy
přijatelnější než nezájem. Samozvaní zachránci se na vašem osudu nenápadně
modelují, co se asi stane, když … Zkoušejí své životní plány, ale i obavy
nanečisto. Sama o sobě nabídka pomoci k záchraně mnoho neříká. Může jít o
faktickou pomoc, může jít i o variantu, kdy nás zachránce hodlá ,,hladit do
vyhlazení“. Důsledkem svého chování nás může přivést do většího problému než
v jakém jsme. Při volbě ,,zachránců“ je vhodné být velmi obezřetný. Žádné
přehnané nadšení jen proto, že si nás někdo povšimnul. Raději se ptáme:
1) Je
zachránce kompetentní nás v dané oblasti zachraňovat?
2) Má
k tomu prostředky?
3) Dovede
to?
4) Chceme,
aby zrovna on nás zachraňoval?
5) Jde
o náš život, nabízí nám za něj spoluodpovědnost, nebo jej chce řídit sám?
6) Nabízí
jen jedno jediné řešení, nebo naopak připouští různé varianty?
POMOCNOU RUKU
NAJDEŠ NEJSNÁZE U VLASTNÍHO RAMENE. Skuteční zachránci to uvítají. Pomohou
naznačením směru a podporou odvahy potřebné k využívání vlastního
tvořivého potenciálu řešení. Ti druzí vás budou chtít na sebe vázat. Využívat
vás. Ve vyhraněné podobě je, obrazně řečeno, jedno otroctví pouze vyměněno za
druhé.
NECHOĎ VAŠKU
S PÁNY NA LED…
Běžný, slušný
člověk nedosáhne v daném oboru nikdy drsnosti, tvrdosti a nabubřelé
suverenity agresorů nazývajících své agresivní jednání jako asertivní. Na to
prostě nemá a nemá se o to ani pokoušet. Jednak z principu, neb slušnost
je nad podvodně získané úspěchy. Za druhé zcela pragmaticky i proto, že by mohl
dopadnout podobně jako Vašek…
Je-li na nás
aplikována manipulace
1) Nepolemizovat
s ní, ale hledat s čím v ní lze souhlasit. (Př.: ,,Říkáš samé
blbosti.“ odpověď ,,Kdybych jen pár blbostí řekla, to by bylo ještě dobré. Já
jsem v životě i pár pěkných blbostí udělala.)
2) Pokud
opravdu nemohu s ničím souhlasit, volit techniku zvanou zrcadlo. Čím méně
informací a podnětů rozvíjejících řečnické mistrovství protějšku, tím lépe.
(Př.: ,,Zakazuji Ti…“ zrcadlíme slovy ,,Rozumím, zakazuješ mi…“)
Agresí ,,na
druhou“ je vyprovokovat protějšek k takovému chování, a poté je zneužít
proti němu. Opět účinné, byť degradující všechny zúčastněné.
,,Vysvětlení a
výmluva jsou ovoce z jednoho stromu. Mnohdy je lépe nevysvětlovat.“
,,Odmítání
z principu, předem a priori, nebývá ani tak známkou zásadovosti, jako
nejistoty. Od ní je k sebepodceňování jen malý kus.“
Životní smůla
,,Je mi hrozně.
Co já se jen nad sebou a nad světem napláču…“ Ten, kdo to poslouchá a vidí,
brzy nabude dojmu, že je vlastně na všech možných křivdách spoluviníkem. Pokud
není patřičně drsný – a to není, protože kdyby byl, nebude podobné lamentování
poslouchat – má po náladě. Snaží se sice pomoci, ale jeho snaha naráží na
rafinovaný krunýř utkaný z výtek a neštěstí.
Nevlídný, rádoby
rodičovský hlas tradiční výchovy mnohdy a mnohým předstírá, že člověk musí
vycházet s každým. Pokud tak nečiní, je to prý chyba, jež se vymstí. Omyl.
Je to cíl pochybný. A ta cena! Platí se ztrátou vlastní osobnosti a výsledek
není zaručen. Jen si nenechat namluvit, že všichni ostatní to dokáží. Maximálně
se umí lépe přetvařovat.
Nejen logika
Šachový počítač
dokáže simulovat logické myšlení daleko rychleji, než je ho schopen sebelepší
šachista. Přesto nejlépe hrají šachy lidé. Ne vždy a ne vše totiž lze vyřešit
logickým uvažováním. Lidský osud v mnohém tvoří emoce, náhody, tlak
situace.
Není podstatné,
co bylo řečeno. Podstatné je, jak sdělení příjemce vnímá.
Nejjednodušší
situace nastává tam, kde máme na to, co požadujeme, ze zákona vyplývající
právo. To je v ideálním případě navíc doplněno jasným vymezením sankce.
,,Kladiva“ dopadajícího na ty, když by nám ono právo hodlali upřít.
V takovém případě hovoříme stručně, jasně o tom, co požadujeme. Stejným
způsobem legitimitu požadavku zdůvodníme. Čím stručněji, tím bývá projev
údernější a přesvědčivější. Formulace typu: ,,S odvoláním na § XY zákona č. ZZ
Sb… žádám o …“ nám sice takříkajíc nové kamarády mezi povinnými nepřinese, ale
zde nejde o získávání nových přátel. Je-li citace paragrafů oprávněná a
korektní, slušný a spravedlivý člověk vyhoví. Ten, kdo si v daných
souvislostech nevěří, obvykle mluví až příliš. Mlží, a kolem vlastního přání
tak vytváří pochybnou oblohu. Nejčastěji kolísá mezi vtíravou bodrostí a
omluvami. Těžko říci, co je horší. I zdánlivé logické a vůči druhým vstřícné
citlivé omluvy typu: ,,Mrzí mě, že vás obtěžuji…; Chápu, že máte mnoho jiných,
podstatnějších úkolu, ale…“ vyvolávají představu nejistoty a jakoby zpochybňují
naše právo na to, aby protějšek vyhověl. Ještě větším problémem jsou okliky,
okolkování, narážky, napovídání chytrému. Prostě všechny postupy, kdy sice něco
chceme, ale jasně najevo to nedáme. Lidé na příjmu mívají skutečně jen
výjimečně chuť luštit rafinované náznaky. Navíc náznak může nechtě působit do
jisté míry ironicky, vyzývavě, prostě nepřijatelně. Mezi komunikační triky
tohoto typu patří i jakési ,,čtení myšlenek“ stylem: ,,Vím, že podobným
rukopisů, jako je ten můj, dostáváte spousty…“
Složité je
lichocení. Zejména v rozhovoru mezi lidmi rozdílného pohlaví jde o
povolený doping. Leč jsou tací (spíše muži než ženy), kdo na lichotky reagují
negativisticky. Nevyhoví pak naschvál.
Není nutno
tvrdit, že budeme ,,neskonale vděční, když…“ stejně tak vyčítat: ,,Tak málo
chci, jen jednou za čas, a přesto…“
Na rozdíl od
těchto poměrně patetických postupů bývá dosti účinná osobní formulace: ,,Udělej
to, prosím, pro mne!“ Ani ta samozřejmě není všelékem. Vždy je třeba počítat
s nezanedbatelnou skupinou osob, která druhým lidem nechce vyjít vstříc
z principu. V předchozí kapitole jsme zdůraznili nezbytnost přijmout
po položení otázky jak odpověď kladnou, tak i zápornou. Je-li na prostý dotaz ,,Máš
mě rád?“ přijatelná výhradně odpověď ,,Ano.“ nebo ,,Hej.“, je lépe se neptat.
Obdobně nutno přistupovat i k našim požadavkům, pro něž není vynutitelné
zákonné opory. Máme plné právo žádat, ale ten, kdo byl požádán, má stejné právo
zvážit, zda vyhoví nebo nevyhoví.
,,Lidé nejsou
zlí, jen tak někdy vypadají. Lidé nejsou dobří, jen tak někdy vypadají.“
(neznámý psycholog)
Proti afektu
nelze bojovat poskytováním nových informací, ty totiž budou zákonitě zneužity –
nediskutujeme, nevysvětlujeme, sdělujeme nač jsme tázáni.
Kritické
rozpoložení není rozhodně korelátem štěstí a konstruktivního přístupu
k problémům. Kritizuje se spíše ve chvílích nespokojenosti.
Nedopustit, aby
spor nabyl osobní roviny připomínající boj.
Kritika
v jeho kritickém rozpoložení budeme podporovat, ne ho brzdit!!! (Naším
cílem přece je získat všechnu šťávu z pomyslného citronu. Neusilujeme o to
odložit citron nevymačkaný.) Nejlepší způsob podpory je kladná zpětná vazba
(např.: ,,Vidím, že tomu rozumíš.“). Nastává velké finále. Vyžaduje jistou míru
nadhledu a patřičný poměr mezi sebevědomím a sebekritikou. Zvážíme, co je
kritik zač. Je jen mluvka? Jeho projev byl dobrý vskutku jen proto, aby se
dotyčný unavil. Je ,,znalec“? Pak samozřejmě využijeme jeho postřehů, nápadů i
kritických připomínek. Není na světě cennějšího zboží, než jsou informace. Zde
jsme je dostali zdarma, jen za špetku dobrého zacházení. Tak proč je nevyužít?
Při diskusích
s argumentačními ichtyology používající ,,fauly“:
1) UTLOUKÁNÍ
ČEPICEMI
-
používání nevalných argumentů v diskusi
2) NEFFŮV
MANÉVR
-
argumentace autoritou (při jisté obratnosti a
citační fantazii lze najít autority potvrzující málem cokoliv)
3) PŘÍKLAD
NENÍ VÝKLAD
-
,,Vezmi si příklad z…“ (příklad bývá druhou
stranou připraven nebo spíše upraven tak, jak jí to vyhovuje)
4) HAS
POŽÁR BENZINEM
-
liché rady typu: ,,Máte v rodině konflikt?
Nejlepší bude si vše v klidu vyříkat!“ (v konfliktu je klidné vyříkání
nemožné, temperamentnější se ostře pohádají, ti méně se jakž takž ovládnou, ale
komunikují spolu, jako by mezi zuby drželi žiletky a výsledek tomu odpovídá)
5) MYSLÍM
TO S TEBOU DOBŘE
-
podsouvání vlastních řešení
6) PO
PŘÍZNI ŘÍZNI
-
mnohé lidi ostatní ovládají, někdy i tyranizují
odkazy na to, jak se pro ně obětovali (lék na tuto manipulaci se jmenuje
,,morálka štafetové pomoci“ aneb co dlužíme předchozím generacím, vracíme našim
dětem)
7) JIŽ
STAŘÍ ŘÍMANÉ
-
odvolávání se na tradice
8) COŽPAK
TĚMHLE DIBLÍKŮM DÁ SE ŘÍKAT PUBLIKUM?
-
snaha získat sympatie ,,publika“ vůči jedné
straně a použít je v boji proti ní
9) BÁC,
BÁC!
-
používání bacullina (výhružky, zastrašování,
naznačování typu ,,já to tak nenechám, a pak se budeš divit“)
10) ZNÁM
JEDNU DÍVKU, TA MÁ DUKÁTY/NECHTE SI TO HOVĚZÍ, KDOPAK VÍ, CO ZA NÍM VĚZÍ
-
argument apelující na prospěch, který přinese
přijetí rady, lze jím odmítat nabádání k trestné činnosti, nevhodné
nápadníky atd.
11) VÍRA
TVÁ TĚ UZDRAVÍ
-
argumenty odvolávající se na víru
12) MŮŽE
KŘIVÝ STROM RODIT DOBRÁ JABLKA?
-
když nejsou lepší argumenty, je vždy možno
v diskusi zaútočit na protivníka (jeho věk atd. a tím útočit na jeho
sebevědomí)
-
např. i hra na psychoanalytika (,,Ty jsi nebyl
dlouho kojen, že?“)
-
při troše znalostí na úrovni časopisu 100+1 se
kritik využívající této argumentace stává přímo neprůstřelným (když např.
namítneme, že naše dětství bylo spokojené a rodiče nás milovali, odpoví
,,psychoanalyticky“: ,,To je jen zdání, opičí láska, která vede k citové
subdeprivaci.“
13) GENDER
ARGUMENT
-
př. ,,to jako muž pochopit nemůžete“
14) VÍM,
ŽE NIC NEVÍŠ
-
argumentuje se neznalostí nebo neschopností
prokázat nějaké tvrzení (př.: ,,Můžeš prokázat, že posmrtný život neexistuje?
Ne.“)
15) ŽIDÉ
A CYKLISTÉ MOHOU ZA VŠECHNO
-
jádrem argumentu je v lepším případě pouhý
předsudek, v horším případě nenávist
16) BUBÁCI
A HASTRMANI
-
argumentace pověrou
17) CITOVÉ
VYDÍRÁNÍ
-
např.: ,,Dělej jak chceš. Já, tvoje stará máma,
tu už stejně dlouho nebudu!“
18) TŘÍSKA
A TRÁM
-
lidé u druhých citlivě vnímají třeba i náznak
vlastnosti, kterou mají sami, byť si ji u sebe třeba ani neuvědomují tzv.
,,PERCEPČNÍ AKCENTACE/ZNÁSOBENÉ VNÍMÁNÍ“ aneb jaký šel, takovou potkal
19) VOLTE
MNE – JSEM PRO OBNOVENÍ VÁŽNOSTI RODINY!
-
používání argumentu ,,ad populum“ (k zavděčení
se lidu, ovšem bez zmínky jak kýženého cíle dosáhnout)
20) JEŠTĚ
TOHLE
-
,,udělej ještě tohle, pak budu spokojen“
21) ANO,
ALE…
-
dotyčný s vámi souhlasí, rád by vám pomohl,
ale žel z různých objektivních důvodů to prý nejde
22) MED
KOLEM PUSY…
-
např. se pochlebuje, předstírá se obdiv, úcta,
uznání, nu a pak se nenápadně podstrčí nějaký, obvykle nepříliš korektní
požadavek (med nebyl samozřejmě projevem obdivu, jen psychologickou přípravou,
hovorově ,,nakládáním“ protějšku)
23) JE
MOŽNÉ MLČET, ALE NELZE NEKOMUNIKOVAT
-
argument mlčením
-
problémem je spíš tzv. ,,tichá domácnost“
(existují totiž lidé, kterým nečiní potíže mlčet, jsou ovšem i jiní, kteří
zmlknutím protějšku velice trpí – častěji to bývají ženy, již proto, že
průměrná žena řekne za den málem dvojnásobek slov – nemluvný, ženu svým mlčením
trestající muž ,,vymluvený“ ze zaměstnání, a tudíž nijak nestrádající, může
takto přivést manželku v domácnosti málem k šílenství
24) PODOBNOST
NENÍ TOTOŽNOST
-
jsou vulgární nadávky pouhým ventilem napětí
nebo urážkou, kterou nelze odpustit?
-
ve stresu, ve zvýšené zátěži, tedy
v situaci neurotizující, máme tendenci vrátit se, ne zcela vědomě,
k chování, jež se nám vštípilo u rodičů (zejména pak u rodiče stejného
pohlaví)
ERISTIKA = umění
účinného vedení sporů, které se za starověku odehrávaly před soudci (vyučováno
sofisty)
Vezmi trochu
arogance, přidej špetku zmatku, okořeň zbytečnými komplikacemi, promíchej
s patřičnou útočností a snaž se vyvádět protivníka z rovnováhy. Každá
malichernost bude dobrá k tomu, aby se vytratila podstata věci. Mluv hodně
obecně a to především tam, kde je protějšek v diskusi hodně konkrétní.
Vracej se k triviálním faktům. Vše lze překroutit, nejlépe ve jménu
nezpochybnitelných hodnot a zásad. Čím více tvrzení bude muset protivník
prokazovat, tím méně sil mu zůstane na polemiku. Nejlepší obrana je útok. Vůbec
není na škodu protějšek urážet, až se opravdu rozzlobí. Zloba je afekt a
v afektu se lidé méně kontrolují. Řečnické otázky nejsou špatné: ,,Chcete
blaho našich dětí?“ Pokud bude s něčím souhlasit, je možné to vydávat za
vlastní naprosté vítězství! Nebo se prokázalo, že nemáte pravdu? Ale coby!
Pravda je, jak známo, relativní! Lze např. položit otázku a hned si na ni
odpovědět jakoby protivníkovým jménem: ,,Určitě teď řekneš, že…“ Potřebujeme,
aby to zaznělo jakoby z jeho úst.
SHNILÁ RYBA
-
do diskuse se vnutí téma, které s ní
nesouvisí, ale (protože ,,páchne“) přitáhne pozornost
JOGURTOVÉ ORGIE
-
,,jak můžeme vyjít s penězi, když jsi zase
koupila ty drahé jogurty“
STARÉ STRUKTURY
OPRAVDU ZA VŠECHNO NEMOHOU
-
složitým jevům je přiřazen jen jeden jediný
viník (např. rodina se může podílet na tom, že to dotyčný nikam nedotáhl, není
však zdaleka jediným viníkem)
STOP TECHNIKA
-
jdou-li na nás nepříjemné, podceňující se
myšlenky, řekněme jim stop a mysleme na něco pozitivního
PSYCHICKÉ
POHLAZENÍ
-
odhalit své kladné stránky (co jsme již dokázali
atd.)
MINIMAX
-
rozebrat si vzniklou situaci (Co se skutečně
stalo? Je to moje chyba? Jak na situaci reaguji? Mohu co se stalo ustát? Co dobrého mi situace může přinést?)
-
,,Frajer nejsem ale budu.“
-
Co udělám, když… (představit si možnou situaci a
naši reakci/řešení)
CVIČENÍ
-
napsat si své kladné a záporné stránky
1) pozvat
na pomoc anděla (např. kamaráda/psychologa), který v případě, že se kladné
a záporné stránky rovnají, pomůže některé záporné přehodnotit na kladné a
objevit další kladné
2) určete
loňský sníh (hledejte příčiny své kritičnosti – proč jste museli hledat anděla
a nehodnotili jste se tak kladně sami)
3) opakujte
si několikrát denně: ,,Jsem dobrý člověk, nedostatky, které mám, jsem schopná/ý
odstranit.“
4) když
mě někdo za něco pochválí, poděkuji, rozhodně mu to nebudu vyvracet, a pokud mě
nikdo za 24 hod. nepochválí, pochválím se sám
Žádné komentáře:
Okomentovat