(autor: Friedrich Nietzsche)
,,Nejvýmluvnější svědectví tu podává zjevná
neschopnost lidí přijmout vlastní osud a produktivně se s ním vyrovnat,
očividný sklon k sebelítosti a s tím spjatá touha rozhodovat, co si
člověk zaslouží a co mu přísluší na straně jedné, a stejně tak pronikavá
traumatizace, pocity viny a vlastní nedostatečnosti a hříšnosti, postihující
právě ty, kdo by měli být nositeli životního rozvoje a vzestupu.“
Lidé jsou nezpůsobilí dospět/dozrát
-
hlavní
příčinou je zpovrchnění života, falešné pojetí výchovy/vzdělání atd. a zejména chybně
zakořeněné duchovní tradice (kritika křesťanství)
-
na počátku této
,,tradice“ stál Socrates se svojí rovnicí ROZUM = CNOTS = ŠTĚSTÍ (takže za
,,správným“ poznáním následuje i ,,správné“ jednání), neboli rozpor mezi
instinktem a myšlením
-
hlavní směr
má určovat instinkt (tak tomu bylo odpradávna), rozum má mít pouze jakousi
výstražnou úlohu
-
kontrast mezi
světem ,,pravdy a spravedlnosti“ (jak by to mělo být) a mezi ,,běžným lidským
světem“ (jak to je)
-
člověk se
příliš orientuje na to, co je dobro a zlo a dle toho soudí/vylučuje/stanovuje
měřítka/tvoří zbytečné bariéry, přitom ot. zní: ,,Co je ve skutečnosti dobré a
co špatné?“
-
na první
místo nelze klást POHODLNOST A SNESITELNOST ŽIVOTA/BEZPEČÍ ale ŽIVOTNÍ SÍLU,
ZDROJE SÍLY, ZPŮSOBILOST TVOŘIT, ODVAHU A TVRDOST (morálka a moralizování tyto
elementy oslabují předsudky a iluzemi)_dochází tak k protikladu vědění*moudrost
-
člověk
postrádá schopnost žít jako dítě (ke všemu přistupovat nezáludně, bez paměti,
se schopností začínat stále znovu, hrát si naplno a bez rezervy)
-
člověk nesmí
propadat ustaranosti a představě, že obživa je životním úkolem, musí se naučit
chápat vše, co se událo nikoli jako uzavřené cosi, nýbrž jako podnět a
příležitost životního vzestupu a tvořivosti
-
zaobírá se
otázkou, zda honba za ,,pravdou“ přináší opravdové a neiluzivní poznání a
zakládá životní moudrost nebo plodí jen fanatismus, který agresivitou maskuje
vlastní slabost a sterilitu!?
-
životu vládne
náhoda, se kterou je nutno bojovat usilováním o smysl ALE smysl má jen to, co
dokážeme vytvořit (musíme se obejít bez iluze, že najdeme nějaké záruky, na
které lze přenést odpovědnost za existenci a platnost smyslu)
-
největší
slabostí je neschopnost přijmout vlastní úděl _ pocity ukřivděnosti, sebelítosti,
neschopnost radovat se ze života, všechny způsoby útěku před tím (např.
fanatismus)
-
,,Každá láska
myslí na okamžik a na věčnost, ovšem nikdy ne na délku.“
-
,,V základu
usilování o smysl nacházíme zkušenost, že svět jako celek nemá cíl ani smysl.“
(je to koloběh) _ je důležité světu nepřikládat nelidskost/nemorálnost a tím si
protivit vůli k životu, musíme v sobě najít dostatek moudrosti a síly
si přiznat, že svět není dokonalý a nenechat se tím frustrovat _ nám
nepřísluší, abychom v okruhu těchto události prováděli soudy a výběr
z morálního či jiného hlediska
-
člověk je
pohlcen vlastní netrpělivostí (čas = plodnost/pohyb/změna/dění – nikoli však za
každou cenu pokrok)
-
čas
představuje nebezpečí (člověk je pohlcen strachem ze smrti/pomíjivosti, ale
také tím, co bylo a co si vlečeme jako kámen - popíráme tím tak vlastní
svobodu)
-
Úkolem lidské
zralosti je ,,vykoupit minulost“ a učinit z ní to, o čem člověk svým
počínáním vyhlašuje: ,,tak jsem tomu chtěl“. (opravdu vyloučit minulost
dokážeme jen z největší síly přítomnosti)
-
jen takto se
posléze naučíme, že v životě tolik nezáleží na tom, odkud přicházíme, že
rozhoduje zejména kam jdeme a k čemu míříme
-
každý pád je
šťastný (taktéž každá ,,válka“)
,,Abys žil sám, musíš být zvířetem nebo Bohem.“
/Aristotelés/ - ,,Filosof musí být
obojím.“
,,Chci jednou pro vždy mnohé nevědět, moudrost
určuje také meze poznání.“
,,Pomoz si sám, potom ti pomůže každý.“ (princip
lásky k bližnímu)
,,Jsou případy, kdy jsme my, psychologové, jako
koně a zmocní se nás neklid: vidíme míhat se před sebou své stíny. Psycholog
musí, aby vůbec viděl, od sebe odhlédnout.“
,,Žít znamená být dlouho nemocen.“ (mudrci jsou
úpadkové typy/dekadenti, tím pádem nemoudří)
,,Zdá se mi také, že i nejhrubší slovo, nejhrubší
psaní, je dobromyslnější, slušnější, než mlčení. Těm, kteří mlčí, nedostává se
skoro vždy jemnosti a zdvořilosti srdce, mlčení je námitka, něco spolknout
nutně kazí charakter i žaludek. Všichni mlčenliví jsou dyspeptičtí.“
,,Kdo neumí vkládat svou vůli do věcí, ten do nich
klade alespoň smysl, tzn. věří, že už v nich vůle je.“ (princip ,,víry“)
Psychologova kasuistika
To je znalec lidí: k čemu je vlastně studuje?
Chce nad nimi dosáhnout malých či velkých výhod – je politikem! Politik je také
znalec lidí a říká, že tím nesleduje nic pro sebe, že je maximálně neosobní. Podívejme
se na to blíže! Snad chce dokonce ještě nějakou horší výhodu: cítit se nad
lidmi povýšen, smět na ně shlížet a už se s nimi nezaměňovat. Tento ,,neosobní“
člověk pohrdá lidmi, psycholog je jeho humánnější odrůda, ať to vnějškově
vypadá jakkoli.
Žádné komentáře:
Okomentovat