(autor: Stephen R. Covey)
Každodenní problémy
1) strach a nejistota
2) ,,chci to hned“
3) obviňování a svádění viny
4) beznaděj
5) nedostatek rovnováhy
6) ,,co mi to přinese?“
7) touha být chápán
8) konflikt a odlišování
9) osobní stagnace
Paradigmata a principy
,,Úkolem správného
managera není řídit, ale vést.“
,,Problém je způsob,
jakým problém vidíme.“
,,Významné problémy,
před kterými stojíme, nemůžeme řešit na stejné úrovni myšlení, na jaké jsme
byli, když jsme je vytvářeli.“ /A. Einstein/
Tato kniha pojednává
právě o této nové úrovni myšlení. Zabývá se tím, jak dosáhnout efektivnosti – v
osobních i v mezilidských vztazích – na základě principů, charakteru a
směřování zevnitř ven. Je nutné být nezávislý, ale přitom dodržovat jakousi
vzájemnost - myslet způsobem: win/win.
PYGMALIONŮV EFEKT:
,,Očekávám, že se něco stane a mé očekávání způsobí, že vše proběhne, jak
očekávám.“
PARADIGMA = jak
vidíme svět (jak jej chápeme, interpretujeme, vnímáme, uvědomujeme)
lidská podstata je
čtyřrozměrná = tělo, mysl, srdce, duše
Etika osobnosti
-
z krátkodobého hlediska dokáže vystačit při
navazování účelových vztahů (snaha někoho okouzlit osobností, charismatem – viz
seznamování atd.)
-
z dlouhodobého je však mnohem důležitější etika
charakteru (některým lidem věříme, protože známe jejich charakter - nezáleží
na jejich výmluvnosti nebo kouzlu osobnosti, přesto s nimi úspěšně
spolupracujeme)
1.
Návyk (Buďte proaktivní)
-
být proaktivní znamená jednat iniciativně a nést
odpovědnost za to, že se věci stanou
-
neubližuje nám to, co se nám děje, ale naše odezva na to
-
pro proaktivní lidi je láska výsledkem toho, že někoho
milují
-
proaktivní lidé podřizují své pocity hodnotám
-
lásku, jako cit, lze znovu získat (zasloužit se o ni)
-
proaktivní lidé se zabývají tím, s čím mohou něco
udělat (proaktivní lidé zaměřují své úsilí na věci nacházející se v jejich
okruhu vlivu, naproti tomu reaktivní lidé zaměřují své úsilí na svůj okruh
zájmu)
-
buďte vzorem, nikoli kritikem
2.
Návyk (Začínejte
s myšlenkou na konec)
-
řízení (jak něco udělat nejlépe), vedení (co chci
dokázat)
-
vypracovat si ,,osobní poslání“ (jakým chceme být, co
chceme dělat, čeho chceme dosáhnout)
-
životní centrum (založené na principech), ostatní životní
centra (manžel, rodina, peníze, práce, protivník, vlastnictví, my sami, církev,
přátelé, zábava)
3.
Návyk (To
nejdůležitější dávejte na první místo)
-
delegování typu ,,udělej“ vs. delegování typu ,,správce“
-
správce (zaměřuje se spíše na výsledky než postupy a
metody, poskytuje lidem možnost zvolit si postupy a metody a činí je odpovědné
za výsledky)
Veřejné vítězství
1. výhra vs. prohra
- jádrem není
spolupráce, ale soupeření
Nezávislost není typický rys života. Tím je vzájemnost. Žijeme ve světě vzájemnosti. Většina toho, o co usilujeme, je výsledkem spolupráce – nás a dalších lidí. Mentalita výhra – prohra je v tomto kontextu disfunkční.
3. prohra – výhra
- někteří lidé si
z dětství do života odnášejí jiné ,,naprogramování“, uvažování prohra –
výhra
,,Já prohraji, ty
vyhraješ.“
,,O mě se
nestarej. Dělej, co uznáš za vhodné.“
,,Jen si do mě klidně
také kopni, stejně jako ostatní.“
,,Jsem neúspěšný
člověk. Vždycky prohrávám.“
,,Usmiřuji rozepře.
Jsem ten, kdo udržuje smír.“
Uvažování prohra –
výhra je, ve srovnání s uvažováním výhra – prohra, horší alternativou,
protože nemáme žádné standardy pro srovnání – žádné požadavky, očekávání, vizi.
Lidé, kteří takto uvažují, jsou obvykle připraveni druhým lidem dělat radost
nebo je uklidnit. Svoji sílu hledají a nalézají v popularitě nebo uznání.
Nemají odvahu dát najevo své pocity nebo přesvědčení; snadno se nechají
zastrašit silou osobnosti jiných lidí.
Při vyjednávání se
tento způsob uvažování projevuje tím, že tito lidé ,,složí zbraně“ – ustoupí
nebo se vzdají. Jako lídři jsou shovívaví nebo slabí. Lidé, kteří uvažují
stylem prohra – výhra, v sobě potlačují a skrývají mnoho pocitů.
Neprojevené pocity ale nezmizí. Jsou pohřbeny zaživa a dříve nebo později se
projeví – obvykle drastičtěji, než kdyby měly šanci projevit se dřív. Častým
projevem ztěžka přemáhané zášti, hlubokého zklamání a rozčarování, které se
v člověku hromadí, jsou psychosomatická onemocnění, zejména dýchacího,
oběhového a nervového ústrojí. K dalším projevům potlačovaných emocí se
řadí záchvaty vzteku, hněv, nepřiměřené reakce, vznětlivost a cynismus. Lidé,
kteří trvale potlačují a neprojevují své pocity, zjišťují, že to negativně
působí na jejich sebeúctu a následně i na kvalitu vztahů s dalšími lidmi.
Uvažování výhra –
prohra i uvažování prohra – výhra vyplývají z vnitřní nejistoty a člověka
oslabují.
4. prohra – prohra
Pokud se sejdou dva
lidé, kteří jednají stylem výhra – prohra, jinak řečeno, dva odhodlaně za svým
cílem jdoucí lidé, jejichž ego určuje jejich chování, výsledkem je situace
prohra – prohra.
Někteří lidé se
natolik soustředí na svého protivníka, na to, co někdo jiný dělá, že se stávají
slepými ke všemu, kromě své touhy ublížit mu, porazit ho, a to i za cenu
vlastních ztrát. Uvažování prohra – prohra je životní postoj, pro který je
typické soupeření, konflikty prodchnuté nepřátelstvím, je to filozofie boje a
války. Životní postoj výrazně závislého člověka, který neví, kam směřuje, je nešťastný
a domnívá se, že ostatní musí být jako on. ,,Jestliže nikdo nikdy nevyhraje,
prohrát není nakonec možná až tak hrozné.“
5. výhra
Ddalší běžnou
alternativou je uvažování, které můžeme nazvat ,,výhra“. Lidé s touto
mentalitou nemusí nutně chtít, aby někdo prohrál. Jak dopadne druhá strana, je
pro ně nevýznamné. Důležité pro ně je získat co chtějí. Tento postoj je zřejmě
nejběžnější při každodenních jednáních nezatížených zápasením, bojem nebo soupeřením
zúčastněných stran. Lidé s touto mentalitou chtějí dosáhnout svého cíle –
a ostatní nechť se postarají o své.
- dyž narazíme na problém, obvykle se ho snažíme co nejrychleji vyřešit. Ale často zapomínáme před tím, než se jím začneme zabývat, určit jeho příčiny, skutečně ho pochopit. (přistupovat k němu logicky a bez emocí)
Chceme-li mít vliv na druhé, musíme adekvátně tomu jednat. Musí za nás mluvit charakter, který vyvolává mimoděk důvěryhodnost. Pokud někdo žije nevyrovnaným životem, někdy je uštěpačný a jizlivý, zatímco jindy je vzorem laskavosti a dobromyslnosti, jestliže jeho soukromý život není v souladu s jeho vystupováním na veřejnosti, potom je mimořádně obtížné být k němu upřímný a jednat s ním bez zábran, protože nevíme, jak bude reagovat. Dokud ale nebudeme k druhým upřímní, nebudou nám rozumět, nebudou chápat naši situaci – a nebudou vědět, co nám mají poradit a doporučit. Jak si takových lidí máme skutečně vážit, když nám nerozumí a nechápou nás?
Zlost
-
pokud máme na někoho zlost, zvažme, zda a do jaké míry nás problémem ovlivnil
(někdy zjistíme, že nemá cenu se vůbec hněvat)
Empatické naslouchání
-
lidé buď hovoří nebo se chystají hovořit viz ,,Vím naprosto přesně, jak se
cítíš, totéž se přihodilo mně!“ (špatný přístup, důležité je snažit se vcítit
do druhého)
-
abychom měli vliv na druhé, musíme být jimi nejprve ovlivněni (paradox)
-
tento způsob platí i ve sféře prodeje (úspěšný prodejce se nejprve snaží
pochopit co zákazník potřebuje/ chce a v jaké je situaci, amatér prodává
výrobky, prodejce řešení)
-
technika ,,loupání cibule“ (pozorně naslouchat a nechat druhou stranu, aby sama
pronikla do nitra svého problému)
Konflikt
-
dokud je odezva lidí, se kterými řešíme konflikt, logická, můžeme efektivně
řešit/ptát se/radit, jakmile začíná být emocionální, musíme se vrátit
k emocionálnímu naslouchání
Ethos (osobní důvěryhodnost)
Pathos (empatie)
Logos (logická dimenze
komunikace)
-
popsat variantu protivníka lépe, než by to dokázal on sám
-
zachovávat posloupnost těchto pravidel
Žádné komentáře:
Okomentovat